۰

آیا عربستان واقعا قصد کمک به بازسازی سوریه را دارد؟

عربستان سعودی به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا واکنش نشان داد و اعلام کرد ریاض وعده جدیدی برای بازسازی سوریه نداده است.
آیا عربستان واقعا قصد کمک به بازسازی سوریه را دارد؟
به گزارش چهاربهاران، به نقل از پایگاه اینترنتی سی‌ان‌بی‌سی، عربستان سعودی به توئیت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا واکنش نشان داد و اعلام کرد ریاض وعده جدیدی برای بازسازی سوریه نداده است.
در این گزارش آمده است: دونالد ترامپ روز دوشنبه اعلام کرد عربستان سعودی در حال حاضر موافقت کرده است تا پول لازم برای بازسازی سوریه را پرداخت کند. این موضوع سبب مطرح شدن سوالاتی در این باره شد که آیا کاخ سفید توانسته است پول اضافی را از ریاض برای بازسازی این کشور جنگ زده دریافت کند یا خیر.
گفته می‌شود ترامپ -که به سبب اعلام ناگهانی خبر خارج کردن سربازان آمریکایی از سوریه مورد انتقاد قرار دارد- در حال تأکید بر تعهدی بود که سعودی ها چندین ماه پیش از آن خبر داده بودند.
یک مقام در سفارت عربستان سعودی در واشنگتن در گفتگو با سی ان بی سی اعلام کرد این کشور از ماه اوت هیچگونه تعهد مالی قابل توجهی را در ارتباط با سوریه متقبل نشده است. آن زمانی بود که وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد عربستان سعودی متعهد شده است صد میلیون دلار را به یک صندوق به منظور برقراری ثبات در مناطقی از سوریه اختصاص دهد که ائتلاف تحت رهبری آمریکا از سلطه داعش آزاد کرده است.
این مقام سفارت عربستان سعودی در واشنگتن در گفتگو با سی ان بی سی مدعی شد: "کشور ما یکی از مشارکت‌کنندگان اصلی در ائتلاف جهانی برای شکست دادن داعش محسوب می‌شود و دومین کشوری است که عملیات‌هایی را علیه داعش در سوریه انجام داد و همچنین در حال اختصاص میلیون ها دلار برای کمک های مرتبط با امدادرسانی در این کشور است."
کمی پس از آن که ترامپ تصمیم گرفت سربازان آمریکایی را از سوریه خارج کند، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا استعفا کرد و برت مک گورک، نماینده آمریکا در ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش اعلام کرد از سمت خود استعفا می کند. قانونگذاران جمهوری‌خواه و دموکرات این اقدام را محکوم و اعلام کردند ارزیابی ترامپ در این باره که داعش در سوریه شکست داده شده است، زودهنگام است.
طی آخر هفته و صبح روز کریسمس، ترامپ در توئیتر از تصمیم خود دفاع کرد و علیه منتقدان خود یعنی متیس، مک گورک و باب کورکر، رئیس جمهوری خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مطالبی نوشت. سپس او توئیتی نوشت که در آن از تعهد عربستان سعودی برای بازسازی سوریه خبر داده بود.
ترامپ اعلام کرد: "عربستان سعودی در حال حاضر موافقت کرده است تا پول لازم را به جای آمریکا برای کمک به بازسازی سوریه پرداخت کند. او همچنین گفت: "می بینید؟ آیا خوب نیست که کشورهای ثروتمند به بازسازی همسایگان خود کمک کنند تا یک کشور بزرگ همانند آمریکا که پنج هزار مایل دورتر قرار دارد. از عربستان سعودی ممنونم."
روز چهارشنبه، کاخ سفید اعلام کرد توئیت ترامپ به معنای اعلام یک تعهد جدید از سوی عربستان سعودی نیست.
وزارت امور خارجه آمریکا در ماه اوت اعلام کرد ارائه کمک 230 میلیون دلاری را برای برقراری ثبات و تلاش های اولیه برای بازسازی در شمال شرقی سوریه لغو می کند. این وزارت خانه اعلام کرد این وجوه دیگر لازم نیستند زیرا دولت توانست حدود سیصد میلیون دلار برای همین هدف از عربستان سعودی، امارات عربی متحده و دیگر کشورها بگیرد، اما حتی این مبلغ هم بخشی از پول مورد نیاز برای بازسازی این کشور جنگ زده است.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب: 452691
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *