گزارشی از نشست کمیته پیگیری موافقتنامه سه جانبه چابهار؛

آغاز به کار کمیته پیگیری اجرایی سازی توافقنامه چابهار/ افتتاح ساختمان شرکت IPGL و شروع فعالیت اپراتوری هند در چابهار

3 دی 1397 ساعت 14:59

نشست کمیته پیگیری اجرایی سازی موافقتنامه چابهار بین سه کشور جمهوری اسلامی ایران و افغانستان و جمهوری هندوستان در بند چابهار، شروع به کار کرد.


به گزارش چهاربهاران، در نشست کمیته پیگیری اجرایی سازی موافقتنامه چابهار، مباحث تخصصی درباره تعرفه های مرزی سه کشور؛ چگونگی فعال سازی ریل و مبادلات گمرکی؛ فرایند حمل بار و سایر مباحث مورد نظر بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.
همزمان با این نشست، ساختمان شرکت هندی IPGL به عنوان اپراتور بندر شهید بهشتی چابهار افتتاح شد. با افتتاح دفتر یاد شده، این شرکت می تواند فعالیت اپراتوری اش را در چابهار شروع کند.
 
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از امضای الحاقیه شماره ۱ قرارداد اجاره و بهره برداری بخشی از فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار بین اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان و شرکت ایندیا پورت گلوبال لیمیتد (IPGL) به مدیر عاملی آرون کومار گوپتا خبر داد.
 
بهروز آقایی افزود: همزمان با اولین نشست کمیته اجرایی سازی "موافقتنامه چابهار"، شرکت IPGL هند فعالیت خود را در بندر چابهار آغاز کرد.

بندر چابهار؛ نقطه ارتباطی بسیار مناسب بین ایران، جنوب اوراسیا، هند و افغانستان است/ اجرایی سازی توافقنامه بین المللی چابهار با هدف توسعه تجاری و بازرگانی دریایی
 
مدیرکل وزارت امور خارجه هند گفت: بندر چابهار دروازه ملل و نقطه ارتباطی بسیار مناسب بین ایران، جنوب اوراسیا، هندوستان و افغانستان است.
 
دیپاک میتال در نشست کمیته پیگیری اجرایی سازی موافقتنامه چابهار، افزود: نشست سه جانبه ایران، هند و افغانستان یک واقعه بسیار مناسب، تاریخی و به یادماندنی است.
 
وی  تاکید کرد: آنچه در کمیته پیگیری اجرایی سازی موافقتنامه چابهار انجام می شود، ایجاد طرح و برنامه است تا سه کشور ایران، هند و افغانستان، نقش مناسبی در حمل و نقل و لجستیک منطقه داشته باشند.
 
این مقام مسئول در دولت هندوستان با اشاره به افتتاح دفتر شرکت اپراتوری IPGL در بندر چابهار، ابراز امیدواری کرد: این شرکت اپراتوری به زودی برنامه عملیاتی اش را در ایران شروع می کند.
 
مدیرکل وزارت امور خارجه هندوستان، بندر چابهار را دروازه ملل و نقطه ارتباطی بسیار خوب بین ایران، جنوب اوراسیا، هندوستان، افغانستان و البته کشورهای آسیای مرکزی عنوان کرد.

بندر چابهار؛ فرصت های بازرگانی را توسعه می دهد/ توسعه تجارت افغانستان با محوریت بندر چابهار
رئیس‌ ترانزیت و تسهیلات تجارتی افغانستان گفت: بندر چابهار می تواند باعث افزایش رفاه افغانستان و همچنین سایر کشورهای همجوار شود و فرصت های بازرگانی را رونق دهد.
 
سید یحیی اخلاقی در نشست کمیته پیگیری اجرایی سازی موافقتنامه چابهار، افزود:  اقدامات عملی در خصوص موافقتنامه چابهار ، علاوه بر سه کشور هند، افغانستان و ایران، باعث انتفاع کشورهای آسیای میانه و سایر کشور های منطقه می شود.
 
وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور افغانستان مبنی بر اینکه " بندر چابهار  اکسیژنی برای تحرک بیشتر اقتصادی در منطقه است "، گفت: دولت افغانستان تلاش می کند، تجارت خارجی اش را از طریق روش های مختلف ترانزیتی با محور قراردادن بندر چابهار توسعه دهد.
 
وی تاکید کرد: بندر چابهار می تواند باعث افزایش رفاه افغانستان و همچنین سایر کشورهای همجوار شود و فرصت های خوب بازرگانی را رونق دهد.

بندر چابهار برای افغانستان اهمیت قابل توجهی دارد/ تجارت و روابط چند جانبه اقتصادی، باعث تحول مثبت کشورها می شود
رئیس برنامه های وزارت حمل و نقل افغانستان گفت: بندر چابهار فرصت سرمایه گذاری و استفاده از پتانسیل همکاری در آسیای میانه را فراهم می کند.

عبدالعلی فروغ در نشست کمیته پیگیری اجرایی سازی موافقتنامه چابهار با " تاریخی خواندن نشست پیگیری توافقنامه چابهار " افزود: هیچ چیز به اندازه تجارت و روابط دو جانبه و چند جانبه اقتصادی، باعث تحول مثبت در کشورها نمی شود.
 
وی تصریح کرد: بندر چابهار یکی از بنادر مهم و استراتژیک در برنامه های توسعه اقتصادی دولت افغانستان است و نشست سه جانبه به لحاظ تکنیکی و بررسی جزئیات حایز اهمیت است.
 
رئیس برنامه های وزارت حمل و نقل افغانستان با تاکید بر اینکه کشورش به دریا راه ندارد و محصور در خشکی است، افزود: بندر چابهار به جهت امکان مبادلات تجاری سریع تر  برای افغانستان بسیار مهم است.
 
وی گفت: بندر چابهار به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد، فرصت سرمایه گذاری و استفاده از پتانسیل همکاری در آسیای میانه را فراهم می کند.
 
 موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه بین کشورهای ایران، هند و چابهار با هدف تسریع، تسهیل و ارتقای ترانزیت چابهار و اتصال کشور هند و افغانستان به کشورهای آسیای میانه از طریق بندر چابهار، توسعه صادرات سه کشور و ایجاد کریدور بین المللی بین کشورهای مذکور در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به امضای روسای جمهور ایران و افغانستان و نخست وزیر هند رسید.


کد مطلب: 452663

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/452663/آغاز-کار-کمیته-پیگیری-اجرایی-سازی-توافقنامه-چابهار-افتتاح-ساختمان-شرکت-ipgl-شروع-فعالیت-اپراتوری-هند

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir