نشست کمیته پیگیری اجرایی سازی موافقتنامه سه جانبه چابهار برگزار شد

3 دی 1397 ساعت 14:46

نخستین نشست کمیته پیگیری اجرایی سازی توافقنامه چابهار با حضور هیات های سیاسی و اقتصادی سه کشور ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند در بندر چابهار برگزار شد.


به گزارش چهاربهاران، معاون بندری و اقتصادی و عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در اولین نشست کمیته پیگیری اجرایی سازی موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه ایران، هند و افغانستان اظهار کرد: این نشست با حضور هیأت های ایران، هند و افغانستان و با هدف تدوین پروتکل اجرایی سازی «موافقتنامه چابهار» و در راستای امضای سند هماهنگی اجرای «موافقتنامه چابهار» در نخستین نشست شورای هماهنگی «موافقتنامه چابهار» توسط رؤسای هیأت‌های کشورهای مذکور که در یکم آبان ماه سال جاری در تهران برگزار شد، تشکیل شد.

محمدعلی حسن زاده افزود: در این نشست مباحث تخصصی درباره تعرفه های مرزی سه کشور، چگونگی فعال سازی ریل و مبادلات گمرکی، فرآیند حمل بار و سایر مباحث بحث و تبادل نظر شد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در اولین نشست کمیته پیگیری اجرایی سازی «موافقتنامه چابهار» گفت: تشکیل این کمیته از اهداف و برنامه های نشست شورای هماهنگی  این موافقتنامه است که به منظور بررسی کارشناسی و شناخت و رفع موانع و مشکلات زیربنایی در توسعه حمل و نقل چند وجهی و ارائه خدمات لجستیکی و توسعه همکاری های منطقه ای، تسهیل فرآیندها و قوانین و مقررات و تسهیل زمینه فعالیت بخش های خصوصی با ارائه مشوق های ویژه از سوی سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد.

بهروز آقایی افزود: بر اساس مذاکرات فنی و تخصصی و بر پایه دستور کار اجلاس، بررسی پیش نویس اجرایی سازی در دو نوبت میان اعضا تشکیل که در پایان، متن پروتکل اجرایی سازی موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه ایران، هند و افغانستان به امضای روسای هیأت های مذکور خواهد رسید.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در ادامه از امضای الحاقیه شماره ۱ قرارداد اجاره و بهره برداری بخشی از فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار بین اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان و یک شرکت هندی خبر داد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در ادامه افزود: همزمان با اولین نشست کمیته اجرایی سازی «موافقتنامه چابهار»، آیین افتتاح و آغاز به کاری شرکت (IPGL) هندوستان در بندر چابهار انجام شد.

موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه بین کشورهای ایران، هند و چابهار با هدف تسریع، تسهیل و ارتقای ترانزیت چابهار و اتصال کشور هند و افغانستان به کشورهای آسیای میانه از طریق بندر چابهار، توسعه صادرات سه کشور و ایجاد کریدور بین المللی بین کشورهای مذکور در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به امضای روسای جمهور ایران و افغانستان و نخست وزیر هند رسید.

انتهای پیام/
 


کد مطلب: 452662

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/452662/نشست-کمیته-پیگیری-اجرایی-سازی-موافقتنامه-سه-جانبه-چابهار-برگزار

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir