۰
یادداشت؛

خشکیدن در کنار آب های ژرف دریای عمان

روستاهایی نزدیک دریای عمان در بعد مسافتی حدود ۵ کیلومتر، دولت اگر آب شیرین کن و آب منتقل کن است بیاید این روستاها را نجات دهد!
خشکیدن در کنار آب های ژرف دریای عمان
به گزارش چهاربهاران وقتی به کشاورزان "باهوکلات"چابهار گفتم دولت قرار است از دریای عمان آب به یزد منتقل کند ابتدا سکوت کردند و سپس از ته دل خندیدند! هاج و واج نگاه‌شان کردم و پرسیدم یعنی اجازه نمی‌دهید؟! یکی از آن جمع از من پرسید فاصله دریای عمان تا یزد چند کیلومتر لوله گذاری میخواهد؟ پاسخ دادم حدود ۸۰۰ کیلومتر! گفت: ۸ سال است حریف نمیشویم ۴۰ کیلومتر لوله از دولت بگیریم برای انتقال آب از سدزیردان برای نجات ۱۵۰۰ خانواده کشاورز، آن وقت چطور باور کنیم دولت می‌خواهد ۸۰۰ کیلومتر لوله گذاری کند برای انتقال آب به یزد؟!
یکی دیگر گفت: روستاهایی نزدیک دریای عمان در بعد مسافتی حدود ۵ کیلومتر، دولت اگر آب شیرین کن و آب منتقل کن است بیاید این روستاها را نجات دهد!
ماه‌ها بعد از آن سفر، جهانگیری سوار بر قایق روی گرده زخمی دریاچه ارومیه گفته بود: لازم باشد برای احیای دریاچه ی ارومیه آب از خارج وارد میکنیم! همان روز در روزنامه آفتاب یزد نوشتیم آقای معاون اول! آب از خارج وارد کردن پیشکش! ۴۰ کیلومتر لوله بدهید کشاورزان چابهاری که از نابودی حتمی نجات پیدا کنند و اما حالا حسن روحانی حرفی زده است که سالها قبل احمدی نژاد زده بود: انتقال آب از دریاچه خزر به سمنان!
سمنان نخستین استانی است که دو رئیس جمهور از آن برخواسته، احمدی نژاد از گرمسار و روحانی از سرخه، سمنان یکی از استان‌هایی است که برای زنده ماندن قطعا به منابع پایدار آبی نیازمند است؛ چیزی شبیه به نیمی از کشور از قم و اصفهان و یزد گرفته تا کرمان و سمنان و خراسان جنوبی اما، این که دو رئیس جمهور در دو بازه زمانی تقریبا ۸ ساله بی‌هیچ کار کارشناسی و بررسی علمی، سخن از انتقال یک شبه‌ی آب می‌دهند باز می‌گردد به یک اپیدمی مزمن که برگرفته از ویروس پوپولیسم زدگی است.
هیچ آدم عاقلی نمی‌تواند منکر نیاز آب برای بسیاری از استانهای کشور شود اما هیچ آدم عاقلی هم نمی‌پذیرد دریاچه‌ای که در حال از بین رفتن است! تأمین کننده ی منابع آبی برای کیلومترها آن طرف تر باشد.
این که از روستاهای همجوار با دریای عمان مثال آوردیم یا چابهار را چسبیده با دریای عمان شاهد آوردیم از این جهت است که دو نکته را یادآوری کنیم؛
نخست این که دولت اگر اهتمامی به امر تأمین آب دارد مناطق چسبیده به دریاها را دریابد، دو دیگر این که اگر غرض آرامش بخشی به یک استان است به گونه سخن گفته شود که ساکنان دیگر جای‌ها پس از سکوت از ته دل نخندند!
القصه، سمنان چندصدهزار نفری و اصفهان چندمیلیون نفری همان اندازه چشم به راه انتقال آب از دریاو خلیج فارس هستند که یزد و قم و کرمان...
بهتر نیست این گونه بحثها در جمع دانشگاهی‌ ها و استخوان خرد کرده‌های صنعت آب بیان شود؟ بهتر نیست آب مستمسکی برای سرپوش نهادن بر انبوهی از قولهای از یاد رفته و نرفته نباشد؟ بهتر نیست بحث انتقال آب اساسی تر، بنیانی تر و ریشهای تر، طرح و اجرایی شود؟
اگر انتقال آب از دریای خزر به سمنان شدنی است، چرا روستاهای چسبیده به دریای عمان از این موهبت دولت تدبیر و امید بی‌نصیب مانده اند؟!
انتهای پیام/ رضا بردستانی
دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۴۷
کد مطلب: 452609
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *