تکمیل خط آهن «سرخس –چابهار» موجب تحول اقتصادی شرق کشور می شود

14 آذر 1397 ساعت 9:27

مسئول علمی و اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان وبلوچستان گفت: تکمیل خط آهن «سرخس –چابهار» موجب تحول اقتصادی در شرق کشور می شود.


به گزارش چهاربهاران، رضا طهماسبی اظهار کرد: خط ریلی «سرخس –چابهار» دارای دو قطعه اصلی است که قطعه اول از بندر چابهار تا زاهدان به طول ۵۸۰ کیلومتر از سال ۸۹ شروع شده و پس از گذشت ۸ سال کمتر از ۳۵ درصد پیشرفت داشته است.
وی افزود: قطعه دوم نیز از زاهدان به سرخس به طول ۷۶۰ کیلومتر است که تاکنون هیچ گونه پیشرفت فیزیکی نداشته است.
 مسئول علمی و اقتصادی بسیج  دانشجویی دانشگاه سیستان وبلوچستان ادامه داد: کشور ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی خود در کانون اتصال بین قاره ای قرار گرفته است که این ظرفیت مهم ترین شرط بهره مندی از منافع ترانزیت است.
وی گفت: از جمله مزایای ترانزیت برای کشور می توان به کسب درآمد اقتصادی، افزایش قدرت در برابر تهدیدات بیرونی و تقویت زیرساخت اقتصادی کشور اشاره کرد.
طهماسبی با اشاره به اینکه تنها راه دسترسی کشورهای محصور درخشکی آسیای مرکزی به آب های آزاد عبور از مسیر ایران است، بیان داشت: از همین رو محور ریلی «سرخس –چابهار» باید زودتر تکمیل شود زیرا مزایای بسیار مناسبی برای کشور دارد.
وی افزود: با راه اندازی این خط ریلی می توان میلیاردها دلار برای کشور درآمدزایی کرد و همچنین تحول اقتصادی در شرق کشور ایجاد کرد زیرا به دلیل نبود زیرساخت مناسب حمل ونقل از ظرفیت معدنی استان های خراسان جنوبی و سیستان وبلوچستان به خوبی استفاده نشده است.
مسئول علمی و اقتصادی بسیج  دانشجویی دانشگاه سیستان وبلوچستان گفت: با تکمیل این خط ریلی بسیاری از معادن استانهای شرقی کشور فعال می شود و به طور چشمگیری بیکاری را کاهش می دهد واز مهاجرت هم جلوگیری می کند.
وی ادامه داد: همچنین این طرح موجب وابسته سازی منابع دیگر کشورها از جمله افغانستان،ازبکستان، ترکمنستان، پاکستان، قزاقستان و به امنیت ایران می شود.
طهماسبی تصریح کرد: از دیگرمزایای این طرح این است که می تواند با مصرف حجم بسیار کمتر سوخت نسبت به حمل ونقل جاده ای و همچنین ایجاد آلاینده کمتر زیرساخت لازم برای انتقال وجابه جایی حجم عظیمی از بار با ایمنی بالا را فراهم کند.
وی افزود: با توجه به همه این شرایط متاسفانه به دلایلی همچون نبود منابع مالی وبودجه روند پیشرفت فیزیکی خط ریلی «سرخس – چابهار» در حال حاضر بسیار کند شده است.
 مسئول علمی و اقتصادی بسیج  دانشجویی دانشگاه سیستان وبلوچستان بیان داشت: لذا دولت محترم می بایستی با توجه به اهمیت این موضوع و فواید بی شمار آن بر توسعه ی شرق کشور درصورتی که خود توان ادامه این پروژه را ندارد آن را در قالب قرارداد (BOT)، (ساخت، بهره برداری وانتقال) تکمیل کند.
وی تصریح کرد: همچنین انتظار می رود آستان قدس رضوی به عنوان یکی از نهادهای تاثیر گذار در آبادانی شرق کشور و در راستای بخشی از ماموریت محرومیت زدایی خود به عنوان متولی این پروژه زیرساخت لازم برای شکوفایی، اشتغال و ارتقا امنیت در این منطقه را با ساخت وبهره برداری آن فراهم کند.
انتهای پیام/ مهر


کد مطلب: 452530

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/452530/تکمیل-خط-آهن-سرخس-چابهار-موجب-تحول-اقتصادی-شرق-کشور-می-شود

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir