سیستان وبلوچستان از لحاظ میراث فرهنگی از ۱۰۰ کشور جهان غنی تر است

25 آبان 1397 ساعت 14:47

مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: سیستان و بلوچستان به تنهایی از حیث داشتن میراث فرهنگی از حداقل ۱۰۰ کشور جهان غنی تر است.


به گزارش چهاربهاران، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان، فرهاد نظری، دبیر کمیته ملی حافظه جهانی و مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی کشور در کارگاه آموزشی حافظه جهانی در فرمانداری زاهدان اظهار داشت: در دنیای امروز یکی از مصادیق سرمایه وجود تنوع فرهنگی است و هر کشوری که متنوع تر باشد کشور ثروتمندی است.
وی گفت: سازمان ملل روز ۱۹ آگوست را روز مردمان بومی جهان نامگذاری کرده و هر سال این روز را گرامی می دارد و توصیه می کند تا این مردمان ارج نهاده شوند.
 مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: زبان نیز یکی از عناصر و مصادیق فرهنگ و نشان دهنده تنوع فرهنگی است و سال ۲۰۱۷ سال زبانها و گویش‌های بومی نامگذاری شده است.
این مسئول ادامه داد: سیستان و بلوچستان به تنهایی از حیث داشتن میراث فرهنگی ملموس و ناملموس، طبیعی و میراث مستند از حداقل ۱۰۰ کشور موجود در جهان غنی تر است.
وی با بیان اینکه این استان ۲ اثر ثبت جهانی دارد، گفت: شهر سوخته در دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اینکه در شهرسوخته هیچ شی ای مرتبط با جنگ یافت نشده بسیار حیرت انگیز است.  
دبیر علمی کمیته ملی حافظه جهانی کشور افزود: با وجود اینکه فقط ۱۰ درصد شهرسوخته مورد کاوش قرار گرفته این آثار غنی و حیرت انگیز در آن یافت شده است.
وی تصریح کرد: تاسیس پایگاه های پژوهشی در سیستان و بلوچستان نیز یکی از اقدامات مهمی بود که در سیستان و بلوچستان صورت گرفت.
انتهای پیام/


کد مطلب: 452364

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/452364/سیستان-وبلوچستان-لحاظ-میراث-فرهنگی-۱۰۰-کشور-جهان-غنی-تر

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir