۰

چابهار با رایزنی افغانستان از تحریم آمریکا مستثنا شد

وزیر حمل ونقل افغانستان با بیان اینکه بیشترین واردات افغانستان از مسیر ایران صورت می گیرد، گفت: مقامات ارشد افغانستان برای مستثنا شدن بندر چابهار با آمریکا از تحریم های ایران، رایزنی کردند.
چابهار با رایزنی افغانستان از تحریم آمریکا مستثنا شد
به گزارش چهاربهاران، در حاشیه کنفرانس حمل و نقل جاده ای IRU که با حضور ۸۰ کشور از سراسر جهان از جمله نمایندگان ایران و افغانستان در مسقط برگزار شده بود، با وزیر حمل ونقل  افغانستان، «محمد حمید طهماسی» گفتگویی انجام دادیم که از نظرتان می گذرد: 
چه بازخوردی از کنفرانس حمل و نقل جاده ای مسقط داشتید؟
کنفرانس سالانه سازمان بین المللی جاده ای IRU امسال در مسقط برگزار شد و ما برای یک مساله جمع شده بودیم و در این میان نشست های کوچک تر دیگری در حاشیه این کنفرانس داشتیم که محور های آن تسهیل ترانسپورت، تجارت، انتقالات و مصونیت و بخصوص موضوع کاهش کربن و حمایت از انرژی سبز و استفاده مؤثر از حمل و نقل در کل دنیا  بود.
  آیا با هیأت ایرانی هم مذاکره و گفتگو داشتید؟
بله. با هیات ایرانی هم نشستی داشتیم که روی چند مساله متمرکز بود؛ اول مساله تسهیلات بیشتر در بخش حمل و نقل بین ایران وافغانستان. قبلا هم نشست هایی با طرف ایرانی داشتیم و شانزده صورت جلسه با ایرانی ها امضا کرده بودیم که دوباره همان موارد را یادآور شدیم تا بتوانیم در حد امکان معضلات و مشکلات فراروی حمل نقل میان دو کشور را حل کنیم. از جمله هزینه هایی که طرف افغانستانی و طرف ایرانی دریافت می کنند و همچنین موضوع اخذ غیر قانونی. دوستان ایرانی حاضر در نشست اطمینان دادند که این موضوعات را با مسئولان مربوطه در میان بگذارند.
  این مبالغ شامل چه مواردی می شود؟
اکثرا این مبالغ از سوی مسئولان و مأموران هر دو کشور گرفته می شود که هم در بخش عوارض راه ها و گمرکات و هم در بخش پلیس مرزی است. در مجموع ما لیست همه این هزینه ها را که ۱۶ مورد بود به طرف ایرانی تحویل دادیم و گفتیم که باید در این راستا تسهیلات بهتری فراهم شود. ما خواهان آن هستیم که سطح مبادلات تجاری مان را گسترش دهیم و این مبادلات وقتی گسترش پیدا می کند که تسهیلات در بخش حمل و نقل دو کشور ایجاد شود و طرف افغانستانی آماده است  این هزینه ها و حتی هزینه های قانونی را به حداقل برساند.

تبادل ترانزیتی ایران و افغانستان در چه سطحی قرار دارد؟
در شرایط کنونی، ایران یکی از طرف های بسیار مهم و کلان تجارتی با دولت افغانستان است. یعنی بیشترین واردات افغانستان از مسیر ایران صورت می گیرد به ویژه که ما از سمت شرق با کشورهای همسایه مان مشکل داریم و خیلی علاقمند نیستیم که از آن مسیر به افغانستان ترانزیت بشود یا واردات کنیم. یعنی بهترین ابزار برای جابه جایی تولیدات ایران، کشور افغانستان است.
پروژه مسیر ریلی ایران-افغانستان به چه مرحله ای رسیده است؟
فاز سوم خط آهن خواف-هرات هنوز مانده است که مسؤولیت آن بر عهده ما بوده و الان در مرحله تدارکات است. یک بار پروسه تدارکات قبلا صورت گرفته که متاسفانه شرکت برنده مناقصه، اسناد لازم را که متعهد شده بود در اختیار دارد، ارائه نداد و دوباره به اعلان مجدد رفت. فکر می کنم کارهای آن در مراحل نهایی است و امیدواریم هرچه زودتر قرارداد آن نهایی شود تا ما بتوانیم بخش سوم خط آهن خواف-هرات را بسازیم.
تکمیل این پروژه چه تحولی در حمل و نقل ایران و افغانستان ایجاد می کند؟
تکمیل خط آهن خواف ـ هرات، یک تحول عمده در سطح تجارت دو کشور ایجاد می کند و هزینه نقل و انتقال را به حد چشمگیری کاهش می دهد، سرعت عمل را بالا برده و زمان رسیدن کالاها را کمتر می کند. همچنین با اجرای این پروژه، مصونیت انتقال این کالاها افزایش می یابد. خط آهن خواف- هرات از اهمیت بالایی برای تجارت و ترانزیت بین دو کشور برخوردار است.
با توجه به تحریم های آمریکا علیه ایران، آیا تبادل تجاری دو کشور تحت تاثیر این تحریم ها قرار خواهد گرفت؟
خوشبختانه بر مبنای پیشنهادات و صحبت هایی که مسئولان ارشد دولت افغانستان با همتایان آمریکایی شان داشتند موضوع چابهار به خاطر مناسبات ما با ایالات متحده مورد استثناء قرار گرفت و لذا چابهار مشمول تحریم امریکا نخواهد بود و این یک فرصت خوب برای هر سه کشور هند، افغانستان و ایران است تا از فرصت ها برای تقویت صادرات، واردات وتبادلات بهره ببرند.

انتهای پیام/مهر
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب: 452341
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *