۳
دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری خبر داد:

نقش سیاسی، نظامی و تجاری هند در افغانستان عامل معافیت بندر چابهار از تحریم آمریکا

دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری چابهار گفت: پاکستان مخالف سرسخت روابط بین هند و افغانستان می باشد از این رو اجازه روابط نظامی، سیاسی و تجاری بین دو کشور را از طریق خاکش نمی دهد و آمریکا بخاطر هند مجبور شده تا بندر چابهار را برای تردد به افغانستان از تحریم معاف کند.
نقش سیاسی، نظامی و تجاری هند در افغانستان عامل معافیت بندر چابهار از تحریم آمریکا
عبدالغفور حوت در گفت و گو با چهاربهاران اظهار کرد: آمریکا دشمن سرسخت کشورمان بوده و هر جا که بتواند زخمی به گستره این کشور می زند و مطمئنا اگر تبلیغاتی برای معافیت بندر چابهار از تحریم می کند بی دلیل نبوده و در راستای استراتژی جدیدش برای افغانستان و جنوب آسیا خواستار ایفای نقش بیشتر دهلی نو در افغانستان شده است که با مخالفت صریح پاکستان مواجه می شود.
​وی با اشاره به مخالفت نخست وزیر پاکستان با هرگونه نقش سیاسی و نظامی هند در افغانستان افزود: در نقشه های جغرافیایی، پاکستان بین دو کشور هند و افغانستان واقع شده است و بدین منظور هند که محموله های مختلفی با واسطه گری آمریکا به افغانستان ارسال می کند مجبور است از طریق بندر چابهار کالاهای خود را ترانزیت کند چراکه نزدیک ترین راه به افغانستان می باشد.
​دکتر جغرافیا و برنامه ریزی شهری ادامه داد: ریشه این اختلافات از سال گذشته آغاز شده بود درست زمانی که ترامپ مانع پرداخت صدها میلیون دلار کمک مالی از صندوق حمایت ائتلاف به پاکستان شد و مقامات اسلام آباد در پاسخ به این تصمیم از جانب آمریکا اقدامات انتقام جویانه را خواستار شدند که مانعی برای فعالیت آمریکا در افغانستان باشند.
​وی با اشاره به بسته شدن مرزهای پاکستان در رابطه با افغانستان در این اختلاف تاکید کرد: ارسال ملزومات و مواد غذایی از بندر کراچی به پایگاههای نیروهای آمریکایی در افغانستان قطع شده بود و افغانستان باید نیازهای خود را از بندر چابهار به وسیله هند تامین کند.
​وی در پایان خاطرنشان کرد: دشمنی آمریکا و تحریم های بی سابقه در طول چهل سال انقلاب اسلامی بر ضد ایران وجود داشته و امروز هم اجبار باعث بیانیه واشنگتن پست برای معافیت بندر چابهار برای کمک رسانی به افغانستان شده است و گرنه آمریکا از سر محبت و دلسوزی بخشی از ایران را از تحریم معاف نمی کند.
​انتهای پیام/
سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب: 452311
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *