۰
گزارشی از دخترانی که از تحصیل باز می مانند؛

ترک تحصیل؛ راهی که پیش روی دختران روستاهای چابهار است/ ترک تحصیل 60 درصد دختران منطقه دشتیاری به دلیل نبود سروریس مدارس

در بسیاری از مناطق روستایی شهرستان چابهار دانش‌آموزان به دلیل هزینه‌های ایاب و ذهاب و نبود اعتبارات موردنیاز تخصیص سرویس از ادامه تحصیل بازمی‌مانند که سهم دختران در این مناطق بیشتر است.
ترک تحصیل؛ راهی که پیش روی دختران روستاهای چابهار است/ ترک تحصیل 60 درصد دختران منطقه دشتیاری به دلیل نبود سروریس مدارس
به گزارش چهاربهاران، ادامه تحصیل برای دانش‌آموزان مناطق روستایی به ویژه دختران چندان آسان نیست؛ دوره ابتدایی با تحصیل در کلاس‌های چند پایه و کمترین امکانات سپری می‌شود، پس از اتمام دوره ابتدایی، ممکن است در روستای محل زندگی مدرسه راهنمایی وجود نداشته باشد و دانش‌آموزان باید کیلومترها آن‌طرف‌تر به روستای مجاور بروند که برخی‌ به خاطر نداشتن پول این مسیر را پیاده طی می‌کنند و تعداد زیادی از این دختران ترک تحصیل می کنند.

محرومیت دانش‌آموزان روستایی تمامی ندارد، هر روز هم خبرهای تازه‌ای از این حوزه به گوش می‌رسد.
 یکبار می‌شنویم که دانش‌آموزان در کلاس‌های نیمه‌ساخته و بدون میز و نیمکت در حال تحصیل هستند یا چند دانش‌آموز در مخروبه در یک روستا درس می‌خوانند، البته این موضوع فقط مختص این روزها نیست، سال‌هاست دانش‌آموزان روستایی از نابرابری محرومیتی که اغلب منجر به ترک‌تحصیل کودکان روستا شده است.

بدن شک ترک تحصیل دانش آموزان یکی از معضلاتی است که می توان آن را آفتی بزرگ برای ساختار جامعه دانست چرا که توسعه و پیشرفت هر جامعه ای در گرو وجود نیروی انسانی توانمند، آگاه و اندیشمند است و این مهم جز با طی کردن پله های علم و دانش توسط آینده سازان جامعه میسر نخواهد شد.
براساس شواهد یکی از معمول ترین علل ترک تحصیل دانش آموزان فقر اقتصادی است و کودکان و نوجوانان زیادی هستند که به دلیل فقر و تنگدستی خانواده های خود به ناچار نان آور خانه شده و به جای اینکه هزینه ای بر هزینه های خانواده خود بیفزایند با درآمدی هر چند اندک کمک حال آنان خواهند شد.

در روستاها مدرسه وجود ندارد
به غیر از مشکلات موجود برای رفت‌وآمد دانش‌آموزان روستایی، فضای مدارس و تجهیزات موجود نیز مناسب نیست، تحصیل در کپر، کانکس و کلاس‌های درس فرسوده بخشی از مشکلات مناطق روستایی است.

ریس شورای اسلامی روستای ریمدان در منطقه دشتیاری از توابع شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به محرومیت در روستاها اظهار کرد: روستاهای چابهار مملو از استعداد های تحصیلی و نخبگانی است که به دلیل نبود عدالت آموزشی در حال از بین رفتن است و فرصتی برای نمایش توانایی های خود ندارند، بچه های روستا چه علاقه‌ای به درس خواندن و ادامه تحصیل داشته باشند و چه نداشته باشند، شرایط زندگی در روستا به گونه‌ای نیست که بتوانند از تحصیلاتشان استفاده کنند.

هاشم حیات با اشاره به جمعیت روستای ریمدان و روستاهای مجاور بیان کرد: درروستای ما دوره ابتدایی سه اتاقه دارد که هم ابتدایی و هم راهنمایی با هم یکجا هستند، دختران این روستاها تا پایه پنجم درس میخواندند وبراثرنبود مدرسه راهنمایی درس را رها میکردند وخانه نشین می شدند.

وی گفت: درروستای ریمدان دلمراد درسال جاری مدرسه راهنمایی دخترانه دایرشده که هیچگونه امکانات ندارد؛ دانش آموزان درمحوطه باز با گرد و خاک درس میخوانند و هیچگونه امکانات نظیر سرویس بهداشتی و اب اشامیدنی و وسایل سرمایشی و برق در این مکان نیست.

ریس شورای اسلامی روستای ریمدان ادامه داد: برخی از خانواده‌ها دخترانشان کلاس پنجم را که پشت‌سر می‌گذارند دیگر اجازه نمی‌دهند که در مقاطع بالاتر درس بخوانند، برای اینکه در روستاها مدرسه وجود ندارد و دانش‌آموزان دختر باید به روستاهای اطراف بروند که پدرها این اجازه را نمی‌دهند.

حیات خاطرنشان کرد: از اداره کل نوسازی وتوسعه وتجهیزات مدارس استان سیستان و بلوچستان، تقاضای احداث مدرسه متوسطه جهت ادامه تحصیل دخترانمان را داریم تا با ادامه تحصیل بتوانند گامهای موثری جهت خدمت به میهن اسلامی بردارند.

انتهای پیام/
چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب: 452212
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *