۰

اربعین و راه قدس

اربعین خودش حماسه ای شده است در تداوم حماسه عاشورا و دارد به نقطه عطفی برای نشان دادن عظمت قیام حسین بن علی علیه السلام بدل می شود.
اربعین و راه قدس

به گزارش چهاربهاران، «مهدی فضائلی» کارشناس مسائل سیاسی، در یادداشتی نوشت:
《در حساب دیفرانسیل و انتگرال، یک نقطهٔ عطف، نقطه‌ای بر روی یک خم است که خمیدگی آن خم در آن نقطه تغییر جهت می‌دهد. در واقع در نقطهٔ عطف جهت تقعر عوض می‌شود (مثبت به منفی یا بالعکس)》
نقطه عطف تاریخ کجاست؟ خمیدگی تاریخ کجا تغییر جهت داده است؟تاریخ کجا جهتش مثبت یا منفی شده است؟
پاسخ به این سوالات اگر آسان هم باشد در چنین مجالی ممکن نیست اما بدون تردید "عاشورا" جزو مهمترین نقاط عطف تاریخ است!
عاشورا بود که دین اسلام را از خطر انحراف نجات بخشید.عاشورا بود که اوج و کمال ایثار و شهادت را و تلفیق عشق و عقل را معنی داد.عاشورا بود که زیر بار ظلم نرفتن و عزت طلبی را در عالی ترین مدارج آن به تصویر کشید.و عاشورا بود که تحمل سخت ترین مصائب را در راه حق طلبی و حقیقت جویی نه تنها تحمل پذیر بلکه گوارا و شیرین کرد.
عاشورای با این عظمت، که از اسلام و حق جویی و حق طلبی صیانت کرده و می کند، خودش نیازمند مراقبت است و یکی از بزرگترین راه های صیانت از عاشورا، بزرگداشت اربعین است که طبق روایتی از امام حسن عسکری(ع) زیارتش از علائم مومن برشمرده شده و تنها چهلم درگذشت یا شهادت شخصیتی است که اینچنین گرامی داشته می‌شود!
پاسداشت اربعین، این روز را در سرزمین خاطره انگیز کربلا، به میعاد بین المللی عاشقان اباعبدالله مبدل کرده است.
اربعین خودش حماسه ای شده است در تداوم حماسه عاشورا و دارد به نقطه عطفی برای نشان دادن عظمت قیام حسین بن علی علیه السلام بدل می شود.
اربعین که بزرگترین اجتماع بشری، طولانی ترین راهپیمایی عمومی، گسترده ترین و متنوع ترین سفره پذیرایی رایگان، متنوع ترین تجمع انسانی از حیث ادیان، مذاهب ،اقوام وملل و ترین های دیگر را یکجا در خود گردآورده است معجزه ای شده است برای بر هم زدن معیارهای دنیای مادی زده امروز و عقل معاش محور!
اربعین، که به فرموده رهبر حکیم انقلاب اسلامی به برکت مجاهدت های بسیار در طول تاریخ حفظ شده است در زمان ما نیز در نتیجه ایثارگری و حضور مجاهدانه مدافعان حرم به این شکوه و عظمت دست یافته و انشاالله به برکت این خون های پاک و رفتارهای خالصانه و خدا محور، در آینده‌ای نه چندان دور شکوه و عظمتی خیره کننده تر خواهد یافت.
اربعین یکی از مظاهر برجسته قدرت نرم انقلاب اسلامی است و باید به آن راهبردی نگاه کرد.
به گفته برخی نخبگان "فناوری اربعین" را باید الگو پردازی کرد و با بهره گیری از این الگو بخشی از مشکلات کشور را گره گشایی نمود.
و سخن آخر اینکه حتی شاید فرمایش امام راحل(ره) که "راه قدس از کربلا می گذرد" را اربعین معنی دهی کند و عمق راهبردی این سخن امام، توسط اربعین شکافته شود!

 
دوشنبه ۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب: 452184
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *