سهم 1.3 درصدی تولید ناخالص داخلی سیستان و بلوچستان در کشور

3 آبان 1397 ساعت 13:01

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت: تولید ناخالص داخلی سیستان و بلوچستان هفت هزار و 600 میلیارد تومان است که در تولید ناخالص کشور سهم 1.3 درصدی را به خود اختصاص می دهد.


به گزارش چهاربهاران، غلامرضا مالکی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته آمار و برنامه ریزی افزود: پایین بودن میزان تولید ناخالص به نسبت جمعیت این استان نشان دهنده پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی است.
وی در ادامه اظهار کرد: براساس نتایج طرح آمارگیری فصلی نیروی کار در بهار 97 ، نرخ مشارکت اقتصادی در این استان 38.1 درصد است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت درصد افزایش یافت.
مالکی همچنین در ادامه تصریح کرد: از آنجایی که اشتغال جمعیت روستایی وابسته به آب و خاک است خشکسالی سبب شده تا تعداد زیادی از این افراد بیکار شوند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: نسبت اشتغال یکی دیگر از شاخص های بازار کار است که نرخ استان در این زمینه در بهار سالجاری 31 درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سه درصد افزایش یافته است.
وی گفت: جمعیت سیستان و بلوچستان 3.4 درصد جمعیت کشور است.
مالکی همچنین به نرخ بیکاری استان نیز اشاره کرد و گفت: نرخ بیکاری در بهار سالجاری 18.6 درصد است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 6 درصد افزایش روبرو بوده و دلیل اصلی آن بالا بودن میزان جمعیت روستایی در سیستان و بلوچستان است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در ادامه با اشاره به خشکسالی های اخیر سیستان و بلوچستان و کمبود آب در روستاها نیز افزود: سه هزار روستا در جنوب این استان با تانکر آبرسانی سیار می شوند که برای این منظور در سالجاری 15 میلیارد تومان به شرکت آب و فاضلاب روستایی پرداخت شده است .
وی اظهار کرد:60 میلیارد تومان به سیستان و بلوچستان برای سالجاری از محل اعتبارات ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده 12 تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور اختصاص یافت که از این مبلغ تا کنون 43 درصد تخصیص پیدا کرده است .
وی افزود: این اعتبارات به صورت پروژه ای در اختیار دستگاه هایی قرار می گیرد که زیرساخت های آنها براثر وقایع بحرانی دچار خسارت شده است .
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اولویت اول ما در سالجاری تامین آب آشامیدنی است، ادامه داد: حدود 180 حلقه چاه در بلوچستان خشک شده و به دلیل محدود بودن منابع آبی در این منطقه حدود سه هزار روستا با تانکر آبرسانی سیار می شوند .

انتهای پیام
ایسنا


کد مطلب: 452154

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/452154/سهم-1-3-درصدی-تولید-ناخالص-داخلی-سیستان-بلوچستان-کشور

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir