۰
مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان خبر داد؛

برداشت یک هزار و 600 تن میگو از اول امسال تاکنون در چابهار

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: در سال جاری هزار و ۶۰۰ تن میگو از ۴۵ مزرعه ۲۰ هکتاری در سایت پرورش میگو منطقه گواتر چابهار برداشت و روانه بازار مصرف شد که در حدود 500 تن آن به کشورهای همجوار صادر شده است.
برداشت یک هزار و 600 تن میگو از اول امسال تاکنون در چابهار
هدایت الله میرمرادزهی در گفت و گو با چهاربهاران اظهار کرد: هر هکتار مزرعه پرورش میگو به طور متوسط زمینه اشتغال ۲ نفر را فراهم کرده است و در صورت استفاده از سیستم هوادهی بیش از ۲ تا سه تن و برخی مزارع نیز حتی کمتر از یک تن برداشت می‌شود.
وی با بیان اینکه لارو میگو در اسفند سال گذشته در استخر‌ها رها و ذخیره سازی شده و برداشت آن‌ها از مرداد آغاز و تا شهریور ادامه دارد، افزود: سطح زیر کشت میگو در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۰۰ هکتار افزایش داشته است همچنین از مجموع میگوی برداشت شده بیش از ۸۰ درصد صادر می‌شود به طوری که میگوی کشت شده در گواتر چابهار از نوع وانامی پاسفیدغربی است که در مقابل بیماری‌ها مقاوم می باشد.
وی با بیان اینکه برای نخستین بار ۲۵۰ میلیون پست لارو (بچه میگو) در مرکز تکثیر میگوی آبزی پرور کنارک تولید شده است، اضافه کرد: تولید پست لارو در این شهرستان سبب دسترسی آسان پرورش دهندگان برای افزایش سطح زیر کشت و پرورش میگو در سیستان و بلوچستان شده است.
وی با اشاره به اینکه ۲۰ سایت مستعد پرورش میگو با مساحت حدود ۴۲ هزار هکتار در سواحل چابهار و کنارک شناسایی شده است، تاکید کرد: منطقه گواتر با ساحلی پاکیزه و بدور از آلودگی‌های صنعتی و شهری بهترین مکان برای پرورش میگو در کشور است همچنین سایت پرورش میگو گواتر با چهار هزار هکتار مساحت ۶۶۰ هکتار تاسیسات زیربنایی دارد که به دو فاز شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده است.
وی با بیان اینکه چابهار به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب است عنوان کرد: درجه حرارت سواحل این شهرستان در هشت ماه از سال مناسب برای پرورش میگو است که این امر سبب شده تا کارشناسان این منطقه را به بهشت آبزی پروری تشبیه کنند.
میرمرادزهی خاطرنشان کرد: فاز شمالی ۱۰۷ مزرعه با تیپ ۲۰ هکتاری طراحی شده که هم اینک ۹۲ مزرعه با سطح مفید حدود یک هزار و ۴۱۰ هکتار به بهره برداری رسیده است همچنین ۶ مزرعه ۲۰۰ هکتاری در فاز جنوبی نیز طراحی شده که هم اینک سه مزرعه کامل و یک مزرعه تا ۵۰ درصد با سطح مفید ۴۳۰ هکتار به بهره برداری رسیده است.
وی با بیان اینکه تمامی زیرساخت‌ها برای سرمایه گذاری در بخش پرورش میگو در سایت گواتر چابهار فراهم شده است بیان کرد: ۴۷ کیلومتر جاده دسترسی آسفالته، ۱۹ کیلومتر دایک حفاظتی به ارتفاع بیش از پنج متر، ۳۳ کیلومتر کانال آبرسانی، ۳۹ کیلومتر کانال زهکش و ۵۰ کیلومتر شبکه برق در سایت گواتر تا کنون اجرا شده است.
صداقتی با بیان اینکه پرورش میگو یکی از با صرفه‌ترین و سود آورترین شغل‌ها در کشور است، تشریح کرد: برای تولید هر کیلو میگو ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان هزینه می‌شود و به قیمت هر کیلوگرم ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان در محل مزرعه به فروش می‌رسد.
​انتهای پیام/
چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب: 452048
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *