۰

اداره بندر چابهار تا یک ماه آینده به هند واگذار می شود

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران از استقرار هندی‌ها در بندر چابهار تا یک ماه دیگر خبر داد.
اداره بندر چابهار تا یک ماه آینده به هند واگذار می شود
به گزارش چهاربهاران، سفر وزیر راه و شهرسازی به هند که تقریبا با سفر وزیر خارجه امریکا به این کشور همزمان بود، تحلیل‌های متفاوتی را در پی داشت از جمله اینکه گفته شد، امریکا تمایل دارد تا هند را دست‌کم در کوتاه‌مدت از تحریم نفتی ایران مستثنی کند و همچنین اجازه دهد که هند در توسعه بندر چابهار، به عنوان اهرمی در برابر فعالیت‌های اقتصادی چین در غرب آسیا، فعالانه مشارکت کند.
درحالی که سه سال از امضای قرارداد ایران و هند برای توسعه بندرچابهار می‌گذرد، اما طی این سال‌ها به دلایل مختلف از جمله عدم همکاری بخش خصوصی هند با سازمان بنادر و دریانوردی ایران، فشار دولت ترامپ بر هندی‌ها برای فسخ این تفاهمنامه و ... این قرارداد همچنان رنگ و روی اجرایی شدن را به خود ندیده است.
طی سه سال گذشته، بارها مسوولان ارشد حوزه حمل و نقل از آغاز همکاری‌ها با هند برای توسعه بندر چابهار خبر دادند و حتی حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران برای جدی‌تر شدن تصمیم هندی‌ها برای همکاری با ایران به این کشور سفر کرد و مذاکراتی را هم با نخست‌وزیر این کشور انجام داد اما با این وجود این قراداد اجرایی نشد.
دراین میان وزیرراه و شهرسازی بارها به عنوان مسوول اصلی اجرای قرارداد همکاری توسعه بندرچابهار طی سال‌های گذشته و برای جلب حمایت هندی‌ها به دهلی نو سفر کرده است که به نظر می‌رسد هیچ کدام از این سفرها در گشودن گره همکاری تهران- دهلی‌نو موثر نبوده است، البته عباس آخوندی در تازه‌ترین سفری که آخر هفته به هند داشت، برای عملیاتی شدن این قرارداد با هندی‌ها رایزنی کرد و پس از انجام مذاکرات در گفت‌وگویی اعلام کرد که از ماه آینده شاهد آغاز به کار هندی‌ها در چابهار خواهیم بود .
ناگفته نماند که در زمان حضور آخوندی در هند، مایک پمپئو، وزیرامورخارجه ایالات متحده امریکا هم در این کشور حضور داشته و رایزنی‌هایی را با هندی‌ها برای کاهش خرید نفت از ایران داشته است که براساس گزارش‌های منتشره، هندی‌ها پاسخ مثبتی به درخواست این مقام ارشد امریکایی نداده‌اند و همین پالس مثبت هند به ایران می‌تواند احتمال اجرای قرارداد توسعه بندرچابهار در ماه آینده را افزایش دهد.
بندر چابهار، در استان سیستان و بلوچستان ایران، می تواند موجب تسهیل دسترسی هند به کشورهای آسیای میانه و افغانستان شود و با توجه به استقرار چین در بندر گوادر پاکستان، که در فاصله 80 کیلومتری بندر چابهار قرار دارد، موجب موازنه قوا میان هند و چین در این منطقه خواهد شد.
آخوندی پس از ملاقات با همتای هندی خود گفت: «ما قبلا یک گام رو به جلو برداشته ایم... ما باید یک کانال بانکی برای هند ایجاد کنیم که قبلا این کار را انجام داده ایم و خوشبختانه طرف هندی نیز به صورت رسمی این مسئله را پذیرفته است.»
وی افزود: هند نیز یک کانال بانکی ایجاد کرده که به تایید بانک مرکزی ایران رسیده است.
آخوندی ادامه داد: طرف هندی در بندر چابهار سرمایه گذاری کرده و ما اکنون به سمت بهره برداری از بندر چابهار پیش می رویم.» این مقام ایرانی گفت تحویل بندر به شرکت هندی در طی یک ماه آینده انجام خواهد گرفت. ما همه کارها را انجام داده ایم.
فاز نخست بندر چابهار ایران در دسامبر 2017 با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به بهره برداری رسید و یک مسیر استراتژیک جدید میان ایران، هند و افغانستان ایجاد کرد.
وزیر راه و شهرسازی ایران با توجه به تاثیر تحریم های آمریکا بر تجارت نفت، ابراز امیدواری کرد که راهی برای ادامه فروش نفت ایران به هند پیدا شود. وی با بیان اینکه تحریم ها فروش نفت ایران به هند را متوقف نخواهد کرد افزود: «طبیعتا این مسئله بر تجارت میان دو کشور تاثیر خواهد گذاشت.»
انتهای پیام/
شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب: 451987
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *