۰
رئیس اداره تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان خبرداد:

190 روز بدون باران در چابهار/ امسال یکی از کم بارش ترین سال‌های زراعی استان است

رئیس اداره تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در 190 روز گذشته هیچ بارانی در چابهار نباریده و این شهر مانند بسیاری از شهرهای استان با خشکسالی جدی مواجه است.
190 روز بدون باران در چابهار/ امسال یکی از کم بارش ترین سال‌های زراعی استان است
به گزارش چهاربهاران، اله بخش ریگی اظهار کرد: بیشتر مناطق استان با کاهش بارندگی و خشکسالی مواجه هستند بطوریکه در برخی مناطق نظیر چابهار 190 روز است که باران نمی‌بارد. همچنین شهر زاهدان در حدود 145 روز اخیر بارندگی نداشته است.
وی با بیان اینکه شهرهای زابل، نصرت آباد، ایرانشهر و زهک نیز بیش از 100 روز بدون بارندگی را سپری کرده‌اند، افزود: حدود 15 روز دیگر به پایان سال زراعی جاری باقی مانده اما همچنان سیستان و بلوچستان کم بارش‌ترین نقطه ایران است و در 350 روز اخیر فقط 29.4 میلی‌متر باران دریافت کرده است .
ریگی افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که امسال یکی از کم بارش ترین سال‌های زراعی استان در چند دهه اخیر است که مردم را در بخش تأمین آب و کشاورزی با مشکلات جدی مواجه کرده است.
رئیس اداره تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در شرایط طبیعی بارش در استان باید تا این موقع از سال زراعی 113.5 میلی‌متر باران دریافت می‌شد، افزود: در چند روز باقی مانده از سال زراعی جاری حدود سه برابر میزان نزولات جوی امسال مورد نیاز است تا به شرایط نرمال بارش سالیانه برسیم اما با توجه به الگوهای پیش‌یابی، همچنین اتفاقی رخ نخواهد داد .
وی ادامه داد: بیشترین کاهش بارندگی سال زراعی جاری تا پایان مرداد ماه مربوط به شهر میرجاوه با 89 درصد کاهش و کمترین کاهش بارندگی مربوط به شهر زهک با 50 درصد کاهش بوده است.  این درحالی است که به‌طور میانگین سالی 55 میلی‌متر باران در 11 ماهه نخست سال زراعی در میرجاوه می‌بارد که متأسفانه امسال تنها شش میلی‌متر آن دریافت شده است. یعنی بارش امسال میرجاوه باید بیش از هشت برابر شود تا کمبودها را جبران کند .
ریگی تصریح کرد: نصرت آباد، زابل و نیکشهر نیز بعد از میرجاوه بیشترین کاهش بارندگی را در بین ایستگاه‌های سینوپتیک استان داشته‌اند به‌نحوی‌که میزان کاهش بارش در این شهرها بین 80 تا 82 درصد بوده است .
رئیس اداره تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان در ادامه به آخرین الگوهای پیش‌یابی بلندمدت بارش استان اشاره و عنوان کرد: امسال بارش‌های پاییزی در محدوده نرمال خواهد بود اما به دلیل ناچیز بودن سهم بارش نرمال این ماه، نمی‌توان انتظار جبران کسری بارش‌های سال زراعی گذشته را داشت .
وی ادامه داد: الگوهای بلندمدت بارش نیز نشان‌دهنده کاهش بارندگی‌های زمستان نسبت به وضعیت نرمال است.
انتهای پیام/ ایسنا
جمعه ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب: 451984
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *