۰

حدود ۴ هزار قایق در چابهار و کنارک در انتظار مجوز صید

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: حدود سه تا چهار هزار قایق در ۱۱ بندر ماهیگیری چابهار و کنارک فاقد مجوز با بیش از ۱۵ تا ۲۰ سال در انتظار مجوز صید هستند.
حدود ۴ هزار قایق در چابهار و کنارک در انتظار مجوز صید
به گزارش چهاربهاران، هدایت الله میرمرادزهی مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان اظهار داشت: هم اینک حدود ۲۴ هزار صیاد به وسیله هزار و ۴۳۰ قایق و ۹۰۷ لنج در بنادر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل بنادر تیس، کنارک، رمین، زرآباد، پزم، چابهار، بریس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در حوزه شهرستان‌های چابهار و کنارک مشغول صید و صیادی هستند.
وی افزود: صدور مجوز قانونی صید برای چهار هزار قایق می‌تواند منجر به افزایش تولید آبزیان و اشتغال افراد بومی شود.
مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: در هر لنج ۱۰ تا ۲۵ نفر و در هر قایق یک تا ۲ نفر اشتغال دارند که نقش مهمی در صید، صیادی و اشتغال سواحل نشینان مکران در منطقه بلوچستان دارند.
وی ادامه داد: پس از پیگیری‌های مکرر در سفر اخیر معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران به منطقه برای ۲۵۰ قایق جدید در چابهار و کنارک قرار است مجوز لازم صادر شود.
میرمرادزهی تصریح کرد: چابهار و کنارک ظرفیت‌های خوبی در زمینه صید انواع آبزیان دریایی دارند و این ظرفیت باید برای ایجاد اشتغال بیشتر بکار گرفته شود.
وی با بیان اینکه صیادان چابهار و کنارک همجوار آب‌های آزاد سواحل مکران در سه سال متوالی رتبه نخست کشوری در زمینه صید و صیادی را کسب کرده اند، افزود: پارسال صیادان این منطقه بیش از ۳۰۲ هزار تن ماهی از دریا صید کردند.
مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: ۳۴ تعاونی صیادی در حوزه این اداره کل فعال است و ۱۰۷ واحد صنایع شیلاتی و ۲۹ کارخانه تولید کنسرو ماهی نقش مهمی در بسته بندی و صادرات تن ماهیان در این منطقه دارند.
وی ادامه داد: ۳۰۰ هزار شغل در حوزه شیلات چابهار و کنارک تعریف شده که بیشتر در زمینه پرورش میگو، صید با کشتی‌های پیشرفته روز دنیا، پرورش ماهی در قفس، تکثیر آبزیان، ایجاد صنایع و کارخانه‌های وابسته است.
میرمرادزهی با اشاره به اینکه چابهار بهشت آبزی پروری است، خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران می‌توانند در زمینه پرورش میگو، پرورش ماهی در قفس، صید ماهی تجاری در آب‌های دور و استفاده از کشتی‌های پیشرفته صید در آب‌های مشترک ساحلی اقدام کنند.
سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای ۲ اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آب‌های دریای عمان فعال است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از سه شهر به نام‌های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.
انتهای پیام/باشگاه خبرنگاران
پنجشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۹
کد مطلب: 451928
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *