۰
گزارشی از جاده های منطقه دشتیاری که همچنان قربانی می گیرند؛

جاده های مرگ بلای جان مناطق محروم/ جان مردم؛ قربانی بی‌تدبیری مسئولان در جاده هاي غير استاندار جنوب سيستان و بلوچستان

توسعه راههای سيستان و بلوچستان همواره در صدر مطالبات مردم اين منطقه بوده است، چرا که آمار کشته و زخمی ها در محورهای مواصلاتی روز به روز افزايش یافته در حالی که وعده ها در خصوص استانداردسازي محورهاي مواصلاتي اين استان همچنان ادامه دارد.
جاده های مرگ بلای جان مناطق محروم/ جان مردم؛ قربانی بی‌تدبیری مسئولان در جاده هاي غير استاندار جنوب سيستان و بلوچستان
به گزارش چهاربهاران، حمل و نقل به عنوان یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز در توسعه صنعتی که در رشد اقتصادی و اجتماعی استان ما نقش مهم و عمده‌ای را ایفاء می کند و همواره مورد بحث قرار گرفته است، چرا که توسعه آن باعث بالارفتن سطح اقتصاد و ایجاد تحرک به منظور افزایش میزان تولیدات و عمران و آبادی و بهبود وضعیت اجتماعی مردم منطقه و کشور خواهد شد‌.
 
 منطقه وسیع دشتیاری سالهاست با مشکلات خشکسالی، بی آبی و بیکاری روبروست در کنار این مشکلات عدم توجه و نظارت سازمانهای مربوطه زیر ساخت و توسعه راههای روستایی و مواصلاتی چند سالیست جاده های دشتیاری به قتلگاه مردم منطقه تبدیل کرده است.
 
این عدم نظارت ها موجب شده قسمتی از راههای روستایی منطقه دشتیاری به کلی تخریب و رفت و آمد برای مردم دشوار شود و گاهاً حوادثی ناگوار برای روستاییان رقم بخورد و بیشترین علت تصادفات در جاده های دشتیاری بحث ایمنی و نگهداری از راههاست. 
 
یکی از شهروندان شهر نگور از توابع شهرستان چابهار به خبرنگار چهاربهاران، گفت: توسعه راه روستایی نقش اساسی در توسعه اشتغالزایی دارد و در این بخش آسفالت و بهسازی راه های روستایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به همین دلیل زیرساخت توسعه در مناطق روستایی به دلیل کمبود آب و نبود راه های دسترسی با کیفیت مطلوب نیست.

محمد بلوچ افزود: روزانه بسياري از هموطنان به دلیل نبود استانداردهای مناسب راه و انحراف خودروها در جاده هاي اين استان قرباني به تدبيري مسئولان مي شوند.

وی ادامه داد: یکی از این راههای مسیر ١٢ کیلومتری سه راهی نگور به مرکز بخش دشتیاری (شهرنگور) است که با حجم انبوهی از ترافیک ماشین های سنگین و سبک کم عرض بودن جاده و نداشتن ایمنی مناسب فرسودگی آسفالت سبب شده که سالانه شاهد حوادثی مرگبار در این مسیر باشیم. 
 
بلوچ بیان کرد: همچنین طول همین مسیر به بندر بریس در چند نقطه با شیب های تند کم عرض بودن و نداشتن هیچ گونه اعلایم جاده ای هر لحظه ممکن جان انسان در خطر بی افتد.
 
این شهروند چابهاری گفت: مسیر پُرتردد بخش پلان از سه راهی پلان تا صفرزهی جادوزهی و عورکی ها با صدها روستا در حاشیه جاده بدون شانه و اعلایم راهنمایی و رانندگی  عرض کم جاده و درشب هیچ گونه علایم های هشدار دیده نمیشود.
 
در مسیر دلگانها سندها به کلانی و نزدیک ترین و دسترسی آسان مردم دشتیاری به سواحل مکران و بنادر مهم بریس، پسابندر و گواتر در بعضی از نقاط  جاده آسیب های جدی وارد شده و قابل استفاده نبوده و رفت آمد زیاد باعث شده است گودالهایی در وسط جاده حفر شود که خسارتهای به اموال مردم وارد میکند و طول مسیر هیچگونه علایمی دیده نمی شود.

بلوچ خاطر نشان کرد: بعد از روستایی کلانی به مسافت ٧هفت کیلومتربه سمت منطقه گردشگری و صیادی گواتر فاقد هرگونه زیرساخت است که با تکمیل این قطعه مسافت ٨٠ کیلومتری به هفت کیلومتر کاهش می یابد.
 
سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان چابهار ماه قبل در بازدیدی که از جاده های منطقه دشتیاری داشت عنوان کرده بود که اولویت کار اداره راه و شهرسازی چابهار مناطق روستایی است که هیچ گونه دسترسی به راه ندارند و تردد در آن مسیرها میّسر نیست و به قید فوریت باید در کمترین زمان ممکن به سرانجام برسند.
 
علی بامری در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، با اشاره به اولویت اداره راه و شهرسازی شهرستان چابهار آسفالت راه های روستایی است اظهار کرد: به محض تامین دستگاههای مورد نیاز راهسازی درکمترین زمان راههای روستای فاقد هرگونه زیرساخت اجرائی و شروع به کار می شوند.
 
وی ادامه داد: درخواست دستگاههای مورد نیاز این اداره به اداره کل ارجاع داده شده تا هرچه سریعتر این مشکل برطرف شود و کار خدمات رسانی به مناطق محروم و صعب العبور مرتفع شود.
 
بسیاری از جاده ها و مسیرهای فرعی روستایی فاقد هرگونه زیرساخت جاده ای هستند می طلبد دولت با نگاه ویژه به مردم این منطقه و جلوگیری از کوچ اجباری روستائیان به حاشیه شهرها کمک شایانی در بحث ساخت و توسعه زیر ساخت راههای روستایی خواهد کرد.

انتهای پیام/ ف
 
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۵۵
کد مطلب: 451883
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *