۰

چابهار میزبان جشنواره ملی موسیقی حماسی روایی کمالان

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: نخستین جشنواره ملی موسیقی روایی کمالان با حضور هنرمندان کشوری و استانی به میزبانی چابهار برگزار می‌شود
چابهار میزبان جشنواره ملی موسیقی حماسی روایی کمالان
به گزارش چهاربهاران حسین مسگرانی در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: نخستین جشنواره ملی موسیقی روایی کمالان با حضور هنرمندان کشوری و استانی از ۹ تا ۱۱ شهریور ماه به میزبانی چابهار در جنوب استان برگزار می‌شود.
وی با اشاره به برگزاری این جشنواره در ۲ بخش ملی و محلی افزود: این جشنواره از ۹ شهریور سالروز ولادت استاد موسیقی و حماسه سرای بلوچ کمال خان هوت آغاز و به مدت سه روز ادامه دارد.
به گفته مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نشست‌های تخصصی با حضور اساتید و پژوهشگران کشوری در حاشیه این جشنواره برگزار می‌شود و گروه‌های موسیقی و تک نوازانی که آثار خود را تا ۳۰ مرداد به دبیرخانه این جشنواره در چابهار ارسال کنند با هم رقابت خواهند کرد.
مسگرانی ادامه داد: ۱۰ تا ۱۵ گروه موسیقی و تک نوازان در هشت رشته مختلف موسیقی در هر رشته ۱۰ نفر به بخش رقابتی این جشنواره راه می‌یابند و با هم رقابت خواهند کرد همچنین این جشنواره به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان، سازمان منطقه آزاد چابهار و انجمن موسیقی کشور برگزار می‌شود.
 کمال خان هوت فرزند مراد در سال ۱۳۲۰ در روستای لاتیدان از توابع شهرستان چابهار در یک خانواده کشاورز به دنیا آمد، او در نوجوانی متوجه علاقه و گرایش خود به موسیقی و شعر شد و شعر‌ها و ملودی‌ها را به خاطر می‌سپرد و می‌خواند.
استاد هوت در زندگی هنری اش با خوانندگان، نوازندگان و شاعران مختلفی آشنا شد و همکاری کرد.
کمال خان هوت معروف به ملا کمالان یکی از خوانندگان موسیقی مقامی بلوچی و از نوازندگان تنبورک در سیستان و بلوچستان بود.
وی سحرگاه روز اول اسفند سال ۱۳۸۸ خورشیدی در سن ۶۸ سالگی دارفانی را وداع کرد.
​انتهای پیام/
 
پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب: 451879
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *