۰

۶۰۰ قایق صیادی جدید در سیستان و بلوچستان خواستار مجوز صید هستند

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: هر چند سیاست شیلات حفظ ذخایر دریایی در آب‌های ساحلی فراساحل است، اما بنا به درخواست مکرر صیادان برای ۶۰۰ قایق جدید صیادی درخواست مجوز صید شده است.
۶۰۰ قایق صیادی جدید در سیستان و بلوچستان خواستار مجوز صید هستند
هدایت‌الله میرمرادزهی در گفت و گو با چهاربهاران اظهار داشت: قایق‌های صیادی در عمق حداکثر ۱۲ مایلی به صید می‌پردازند و ازآنجایی‌که در این محدوده ذخایر دریا اندک و در برخی موارد رو به انقراض هستند، سیاست سازمان شیلات حفظ ذخایر دریا در آب‌های ساحلی است.
وی افزود: از ۱۶ سال پیش حدود چهار هزار قایق صیادی سیستان و بلوچستان در آب‌های ساحلی چابهار و کنارک فعالیت می‌کردند و خواهان درخواست مجوز صید برای فعالیت قانونی بودند، اما به‌دلیل نبود ذخایر از صدور مجوز صید برای آن‌ها جلوگیری به‌عمل آمده است.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با بیان این‌که در حال حاضر بیش ‎از هزار و چهارصد قایق مجوز دار در محدوده آب‌های ساحلی چابهار و کنارک به صید می‌پردازند، تصریح کرد: با این همه، اما به فراخور منابع دریایی در آب‌های ۱۲ مایلی و باتوجه به‌درخواست مکرر صیادان برای ۶۰۰ قایق جدید درخواست مجوز صید شده است.
میرمرادزهی تاکید کرد: سیاست اصولی و اصلی شیلات تقویت ناوگان فراساحلی و افزایش بهره‌وری در آن‌هاست؛ ناوگان فراساحلی شیلاتی سیستان و بلوچستان که هم‌اکنون حدود ۹۳۰ فروند لنج را شامل می‌شود در آب‌های فراساحلی کمیسیون تن‌ماهیان اقیانوس هند به صید می‌پردازند.
وی ادامه داد: با وجود آنکه سیستان و بلوچستان رتبه اول میزان صید و صیادی ایران را دارد و حدود ۷۵ درصد میزان صید صنعتی ایران از این استان و توسط همین لنج‌های فراساحل تامین می‌شود، اما این میزان برداشت ما از محدوده کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند کمتر از بسیاری از دیگر کشور‌ها نظیر چین و ژاپن که به‎ روش‌های نوین و با شناور‌های نوین به صید می‌پردارند.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: برای افزایش میزان بهره‌وری ناوگان فراساحلی، تغییر روش صید از سنتی به مدرن، اعزام کشتی‌های پشتیبان به همراه لنج‌ها و اعزام کشتی بزرگ صید صنعتی را به آب‌های فراساحلی در دستور کار داریم؛ تنها با اعزام کشتی‌های بزرگ صید صنعتی که همین حالا هم به‌صورت موردی از چابهار اعزام می‌شوند میزان صید سیستان و بلوچستان به‌صورت قابل توجهی افزایش می‌یاید.
وی افزود: کشتی‌های صید صنعتی ظرفیتی بیش‌از ۲ هزارتن دارند و این درحالی است که ناوگان صیادی سنی و لنج‌های ما ظرفیت حداکثر ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن دارند؛ برای تقویت ناوگان سنتی هم اعزام کشتی‌های پشتیبان را در نظر گرفتیم که این کشتی‌ها با تامین نیاز‌های لنج از جمله آذوقه، سوخت و انبار مدت دریاروی را افزایش داده و میزان صید و بهره‌وری لنج‌ها را بالا می‌برند.
​خبرنگار: حامدرهبر کهخا
انتهای پیام/ 
سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۴
کد مطلب: 451828
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *