تولید داخلی و صادرات بهترین گزینه توسعه اقتصادی در چابهار

23 تير 1397 ساعت 11:19

اگر تولید داخلی در منطقه آزاد چابهار به عنوان هدف اصلی بر پایه حمایت از سرمایه گذاران شکل گیرد علاوه بر اینکه نیازهای داخلی را تامین می کند می تواند با صادرات کالا تاثیرات شگرفی در اقتصاد کشور داشته باشد.


به گزارش چهاربهاران امروزه در منطقه آزاد چابهار همه نوع جنس از خوراکی تا البسه و لوازم خانگی واردات می شود ولی چرا مسئولین این مرز تجاری دریایی بجای تمرکز بر روی ساخت هتل به فکر تولیدات کالاهای مهم نیستند چراکه صنعت تولید از صنعت گردشگری مهم تر است.
​منطقه آزاد چابهار می تواند با خطوط کشتیرانی دریایی بندر شهید بهشتی با صادرات کالاهای تولیدی از قبل برنامه ریزی شده به کشورهای همجوار در مرز دریایی و خشکی مثمر ثمر باشد و بجای واردات بی رویه کالا نیازهای داخلی را با خط تولید بومی برطرف کند.
​کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با چهاربهاران اظهار کرد: همواره بزرگترین نمره مثبت برای مدیرانی همچون منطقه آزاد چابهار، افزایش کارخانجات تولیدی بوده ولی یکی از بزرگترین خیانت هایی که منطقه آزاد انجام داده شاید عدم اجازه ساخت و فعالیت شرکت های تولید کنسر ماهی در منطقه آزاد چابهار بوده چراکه مدیرعاملین این شرکت ها با مالیات صفر مطمئنا قیمت تمام شده کنسر را به درصد پایین تری کاهش می دادند.
​محمد رضا گنجی با اشاره به سیاست های غیر علمی دولت و برخی مسئولین اصلاح طلب افزود: همان طور که همگان می دانند راه برون رفت از مشکلات اقتصادی هر کشوری تکیه بر توان داخلی ست به طوری که اگر منطقه آزاد با تولید خیلی از اجناس معمولی بتواند صادرات و نیازهای مردمی درون کشور را توسعه دهد مطمئنا می توان گفت گامی مثبت در جهت پیشرفت مردم برداشته شده است.
​وی واردات هر نوع کالای مصرفی در ایران را ضربه اقتصادی دانست و ادامه داد: همانطور که بررسی شده است سیاست های دولت روحانی بر پایه تعامل اقتصادی در دنیاست که کاملا به ضرر مردم ایران تمام شده است در صورتی که هیچ کشوری حاضر نیست به ضرر خودش واردات انجام دهد ولی به قدری واردات کالا در ایران انجام شده که در نهایت ریال کشور به کمترین اعتبار خود رسید و دولت دوازدهم اگر به همین سیاست اقتصادی بر پایه فروش نفت به چین و تحویل کالا با نفت خودمان ادامه دهد مطمئنا پیشرفت نخواهیم کرد.
​رئیس اداره استاندارد چابهار به خبرنگار ما گفت: تولید کالاها بر پایه استاندارد های تعریف شده می تواند در بازار جایگاه خوبی پیدا کند ولی اگر جنسی وارد کشور شود که معادل تولیدی آن در داخل دارای کیفیت بالاتر و قیمت پایین تر باشد طبیعی ست که مصرف کننده جنس وارداتی را خریداری می کند بنابراین باید به صورت کارشناسی شده به تولید کالای ایرانی نگاه کرد.
​ناصر جدگال خودکفایی بر پایه کیفیت مطلوب را پیشرفت دانست و افزود: در حال حاضر که ریال در کشور از اعتباری کمتری در مقایسه با گذشته نسبت به واحد پولی سایر کشور ها بر خوردار است مطمئنا واردات کاهش یافته و اجناس وارداتی همان گونه که امروز در چابهار مشاهده می شد با افزایش قیمت به فروش می رسند که باز هم به ضرر کشور است.
​وی راه اندازی کارخانجات و شرکت های تولیدی در حال ساخت بر پایه کیفیت بالای تولید را مهم دانست و ادامه داد: اگر کالاهای وادراتی که در غرفه های منطقه آزاد به فروش می رسند با کالای تولیدی جایگزین شوند رونق اقتصادی را شاهد خواهیم بود در غیر اینصورت تغییری در اوضاع اقتصادی به جز راه اندازی خط تولید داخلی به وجود نخواهد آمد.
​یکی از تولید کنندگان کالا در چابهار در گفت و گو با چهاربهاران اظهار کرد: هیچ پرداخت وامی با سود چهار درصد برای تولید کنندگان در مناطق آزاد وجود ندارد این رویه نمی تواند شکوفایی اقتصادی ایجاد کند و عاملی برای از دست رفتن سرمایه گذاران بخش خصوصی می باشد.
​ابراهیم جدگال با اشاره به تعرفه آب و برق افزود: اگر قیمت مصارف آب و برق کاهش یابد مطمئنا نقطه امیدی برای سرمایه گذاران در ورود به عرصه تولید خواهد بود که متاسفانه دولت با افزایش قیمت های قصد درآمد زایی برای خود دارد و سیاست اقتصادی دولت دوازدهم بر پایه کارمند محور بوده تا مردم محور تا پرداخت حقوق کامندان در اولویت کار قرار داشته باشد.
​وی عدم توجه به اهمیت تولید داخلی در بین برخی مسئولان را محرز دانست و خاطرنشان کرد: تفکر اقتصادی نیازمند به تفکر مردم مداری می باشد به طوری که بسیاری از مسئولین به جای حفظ جایگاه خود می بایست با کار خالصانه به فکر راحتی و معیشت مردم باشند تا شعار سال در مورد حمایت از کالای ایرانی تحقق یابد.
خبرنگار: حامد رهبر کهخا ژاله
​انتهای پیام/


کد مطلب: 451728

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/451728/تولید-داخلی-صادرات-بهترین-گزینه-توسعه-اقتصادی-چابهار

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir