۰

عدم حمایت دولت از تولید داخلی؛ ادامه ورشکستگی اقتصادی

نبود تسهیلات و عدم خدمات دهی دولتی به تولید کنندگان داخلی باعث شده تا سرمایه گذاران بخش خصوصی استقبال کمتری از تولید و ورود به مغوله شعار سال در حمایت از کالای ایرانی داشته باشند.
عدم حمایت دولت از تولید داخلی؛ ادامه ورشکستگی اقتصادی
به گزارش چهاربهاران ظرفیت های بی بدیل چابهار در خصوص ارتباطات زمینی با کشور هایی نظیر پاکستان افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان و ارتباطات آبی با کشورهای حوزه اقیانوس هند باعث شده تا موقعیت شگرفی در حوزه صادرات کالا ایجاد شود ولی برخلاف همه اینها واردات کالا بخش عمده فعالیت های اقتصادی منطقه آزاد چابهار را در بر گرفته است.
​چندی قبل مدیر عامل منطقه آزاد چابهار از این حوزه به عنوان قطب اصلی واردات برنج از کشورهای همسایه و بعد از فراوری برای صدور به شهرهای ایران خبر داد ولی امروز شاهدیم این سیاست اقتصادی وارداتی نه تنها باعث رونق در کشور نشده است بلکه هر کیسه 10 کیلوگرمی از برنج وارداتی در بازار چابهار با قیمت 70 هزار تومان به فروش می رسد.
​یکی از وارد کنندگان کالا به منطقه آزاد چابهار در گفت و گو با چهاربهاران اظهار کرد: چابهار به دلیل ظرفیت های طبیعی دریا و هم مرز بودن با کشور های پیشرفته باعث شده است تا رقابتی داخلی برای جذب گردشگر داشته باشد.
​محمد شاکرم با اشاره به موفقیت چابهار تنها در زمینه درون کشوری برای جذب گردشگر افزود: در حالی که ظرفیت های چابهار به دلیل بی توجهی مسئولین و سرمایه گذاران ناشناخته مانده است بازهم شاهد ورود گردشگران داخلی به چابهار بوده و جذب گردشگر به خصوص در ایام تعطیات نوروز به وفور مشاهده می شود.
​وی با اشاره به عدم استقبال سرمایه گذاران بخش خصوصی در زمینه تولید کالا ادامه داد: با توجه به اینکه منطقه آزاد بهترین مکان برای تولید کالاست ولی دولت هیچ حمایتی چه در بحث تسهیلات و چه در بحث کاهش قیمت های آب و برق در مراکز تولیدی نداشته است تا انگیزه ای برای تولیدکنندگان بخش خصوصی باشد.
​وی سرمایه گذاری در واردات کالا را در گذشته پرمنفعت تر از ورود به بخش تولید دانست و تشریح کرد: قبلا که پول کشور ارزش بیشتری نسبت به امروز داشت اجناس در منطقه با قیمت کمتر خرید و فروش می شد ولی هم اکنون نه تنها گرانی بیشتر شده بلکه قدرت خرید در سبد خانور کاهش یافته است.
یکی دیگر از سرمایه گذاران پشیمان شده برای حمایت از تولید داخلی در منطقه آزاد چابهار در گفت و گو با چهاربهاران اظهار کرد: تصمیم داشتم تا به سرمایه ای که داشتم با مواد اولیه پلی اتیلن ساخت تانکر را در پیکره صنعتی احداث کنم ولی بعد از مراجعه به ساختمان شماره ۳ منطقه متوجه شدم هیچ تسهیلاتی از سوی منطقه برای سرمایه گذار پرداخت نمی شود و تنها با معرفی به بانک آن هم با وام ۱۸ درصد می توان یک شرکت تولیدی احداث کرد.
علی میر با اشاره به عدم توجه وزارت اقتصاد دولت روحانی به سرمایه گذاران و تولیدکنندگان داخلی افزود: با چنین برنامه های که مناطق آزاد برای ناجیان شعار سال در نظر گرفته است مشخص می شود روال نهادهای صنعتی دولت مطابق سال های قبل بوده و هیچ تاثیر و تغییری در سیاست های اقتصادی دولت به وجود نیامده است.
​وی دولت را بی توجه به شعار سال دانست و تصریح کرد: موالفه های اقتصادی هر کشور تولیدکنندگان می باشند ولی متاسفانه تیم اقتصادی دولت روحانی با بی توجهی به بخش تولید و صادرات نتوانسته در حیطه عمل به شعار سال موفق عمل کند و می توان گفت هیچ تلاشی از سوی دولت برای حمایت از کالای ایرانی صورت نگرفته است.
​میر بی توجهی مدیر عامل منطقه آزاد را به بحث تولید و صادرات کالا محرز دانست و خاطرنشان کرد: اگر سیاست های منطقه آزاد طبق شعار سال می چرخد چرا حمایت و پشتیباتی مالی با سود کم تخصیص نیافته و دکتر کردی در حال تحویل مکان های مرتفع به سرمایه گذارانی مانند هتل سدس و مجتمع سپید پلاست است تا تپه ها و مکان های مرتفع را توسط سرمایه گذار به مراکز تجاری تبدیل کند در صورتی که می بایست خود منطقه از قبل زمین های هموار را برای جذب سرمایه گذاران آماده می کرد تا انگیزه ای برای سایرین باشد.
​به گزارش چهاربهاران اقتصاد ورشکسته دولت تدبیر و امید با واردات بی رویه کالا از کشورهای همجوار باعث شده تا سیاست ها مذبوحانه اقتصادی آمریکایی باعث گول زدن دولت روحانی شود به طوری که غربی ها با کلمه تحریم می خواهند ایران را مجبور کنند تا نتواند کالا وارد و صادر کند ولی این حیله گری در دولتمردان ما اثر گذاشته و گمان می کنند برای اینکه در منجلاب غرب قرار نگیرند باید وادرات کالا ادامه داشته باشد.
​خبرنگار: حامد رهبر کهخا ژاله
انتهای پیام/
پنجشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب: 451726
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *