سقوط پروژه ساخت فرودگاه بین المللی در چابهار

20 تير 1397 ساعت 9:03

چندین سال است که تبلیغات رسانه ای مسئولین برای ساخت فرودگاه بین المللی در چابهارگوش همگان را کر کرده بود ولی همه تلاش ها به دلیل تعلل در تملیک زمین منتفی و لغو شد.


به گزارش چهاربهاران از سال گذشته تاکنون نه تنها پیشرفتی در همه زمینه ها در چابهار مشاهده نشده است بلکه شاهد پس رفت و ابطال مجوز هایی نظیر ساخت فرودگاه بین المللی هستیم که طبق معمول پای مسکن و شهرسازی چابهار در این قضیه هم خالی از لطف نبود.
متاسفانه عوامل بسیار متعددی از قبیل اختلاف نظر مسئولین چابهار با یکدیگر، عدم برنامه ریزی برای پیشرفت اقتصادی منطقه و عدم پیگیری مستمر و از روی تعصب باعث شده تا توسعه اقتصادی، گردشگری و به مراتب زندگی مردم پس رفت کند.
کارشناس مسائل مدیریتی در گفتگوی با خبرنگار ما اظهار داشت: وقتی که به چابهار نگاه می کنیم شاهد ابزارهای قدرتمند اقتصادی نظیر، منطقه آزاد، اسکله بندری، شیلات و ظرفیت های عظیم گردشگری می شویم ولی چرا با وجود این معیارهای اقتصاد محور بزرگترین منطقه حاشیه نشین کشور، ۱۰ هزار معتاد صنعتی، خانوارهای بدون برق و مشکلات آبرسانی را در این منطقه شاهدیم.
محمد رضا گنجی با اشاره به عدم وجود فرودگاه بین المللی در چابهار افزود: یکی از مهمترین و یا شاید بزرگترین ضعف منطقه نبود فرودگاه در سرزمین منطقه آزاد چابهار می باشد چراکه سازمان مربوطه می تواند تصمیمات و دستورالعمل های مخصوص خود را برای توسعه اتخاذ کند در صورتی که این قدرت را در مورد فرودگاه کنارک ندارد.
 
لغو مجوز ساخت فرودگاه بین المللی در چابهار
 
رئیس شورای شهرستان چابهار در گفت و گو با چهاربهاران اظهار داشت: سال ۹۵ بعد از تشکیل جلسات متعدد تصمیم بر این شد تا یک فرودگاه مجزا در چابهار ساخته شود بدین منظور درخواست طی فرایندی به شورای فضایی کشور ارسال شد و کسب مجوز بعد از گذشت مدتی به منطقه تخصیص یافت.
معین الدین سعیدی با اشاره به تعلل و رفع نشدن مشکلات مربوط به زمین فرودگاه افزود: متاسفانه زمین فرودگاه با گذشت دو سال از این ماجرا مشکلات تملیکی حل نشده داشت که می بایست زودتر از موعد مقرر حل می شود که چنین اتفاقی نیفتاد و مجوز صادر شده توسط همان شورا از چابهار گرفته شد.
​وی فرودگاه اختصاصی برای چابهار را الزام دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه چابهار دارای مناظر بکر گردشگری می باشد لذا تجارت هوایی زمینه ساز توسعه گردشگری ست که این خلا با فرودگاه کنارک پر نشده و نخواهد شد بنابراین ساخت فرودگاه در چابهار می توانست تحولی شگرف در صنعت تجاری و توریسم منطقه ایجاد کند.
 
نیاز سازمان منطقه آزاد چابهار به فرودگاه بین المللی الزامی برای برون رفت از رکود اقتصادی
 
مدیر کل هواپیمایی هما در چابهار در گفتگو با چهاربهاران عدم وجود فرودگاه در منطقه را ضعف بزرگی دانست و ادامه داد: مسلما سازمان منطقه آزاد به دلیل نداشتن قدرت هوایی برای مبادلات کالای تجاری بزرگترین ضعف را در بدنه سازمانی خود دارد چراکه معیارهای اصلی اقتصاد ارتباط مستقیم هوایی با کشورهای همسایه می باشد.
سعید بیانی فرودگاه کنارک را ناتوان برای رفع تجاری منطقه آزاد دانست و تشریح کرد: متاسفانه فرودگاه کنارک به دلیل داشتن وجهه نظامی و همینطور استقرار در سرزمین اصلی نمی تواند آزادی خودمختار برای واردات و صادرات کالا با تعرفه های منطقه آزاد اعمال کند بنابراین ارتباطات خطوط هوایی تجاری در چابهار به صفر رسیده است.
وی تنها کمک فرودگاه کنارک به منطقه آزاد چابهار را جنبه مسافری پروازهای گردشگر دانست و تاکید کرد: شاید پروازهای عمان چابهار مهمترین پرواز خارجی در منطقه محسوب شود که با این معیارهای منحصر به فرد می توان گفت ظرفیت های ابزاری، مکانی و اداری چابهار هم مانند مردم حاشیه نشین محروم واقع شده اند.

اختلاف نظر و عدم هماهنگی بین مدیران بزرگترین ضعف پیشرفت منطقه

طبق گفته مدیر عامل منطقه آزاد بزرگترین ضعف این سازمان به دلیل ارتباط سرزمینی نبود هیچ مرز دریایی و زمینی مستقیم با کشورهای همسایه است که عاملی برای عدم توسعه سریعتر در چابهار شده است.
چندی قبل مدیران منطقه آزاد با ارسال طرحی به مجلس خواستار اجرای قوانین منطقه در اسکله شهید بهشتی شده بودند که به دلیل مخالفت وزارت وزارت راه، این طرح هنوز نرسیده به مجلس از کمیسیون بازگشت.
متاسفانه تعلل در ساخت فرودگاه چه در سرزمین اصلی و چه در منطقه و یا عدم همکاری بنادر و کشتیرانی با منطقه آزاد باعث شده پیشرفت و توسعه در این خطه از استان در رکود خود باقی بماند.
خبرنگار: حامد رهبر کهخا ژاله
انتهای پیام/


کد مطلب: 451723

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/451723/سقوط-پروژه-ساخت-فرودگاه-بین-المللی-چابهار

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir