۰

حمایت از کالاهای ایرانی نیازمند فرهنگ سازی است/ تبلیغات کالاهای داخلی، راهگشای تولید ملی

راهبرد حمایت کالاهای ایرانی باید به عنوان یک افتخار و عِرق ملی برای مردم فرهنگ سازی شود چرا که با تحقق این امر مهم، تولید ملی و کسب و کار و اقتصاد کشور بیش از پیش شکوفا می شود.
حمایت از کالاهای ایرانی نیازمند فرهنگ سازی است/ تبلیغات کالاهای داخلی، راهگشای تولید ملی
به گزارش چهاربهاران، یکی از بزرگترین مشکلات سیاست گذاران اقتصادی کشور، فرهنگ سازی در راستای جلب اعتماد عمومی برای استفاده از کالای ایرانی است. تا زمانی که این فرهنگ در میان مصرف کننده های داخلی وجود دارد که "چرا باید قیمتی معادل قیمت کالای خارجی ولی با کیفیتی بسیار متفاوت، پرداخت شود؟" هر اقدام دیگری در راستای حمایت از کالای ایرانی چندان مفید فایده نخواهد بود، چون مهمترین بازار محصولات ایرانی مصرف کننده و خانواده های ایرانی است اما متاسفانه هیچ تلاش قابل قبولی هم در راستای تصحیح این تفکر اشتباه از سوی برنامه ریزان اقتصادی و فرهنگی کشور دیده نمی شود.
 
درحالی که در کشورهای توسعه یافته به جاي دادن یارانه ها در اشکال مختلف به تولید کننده که بعضا فساد آور و رانت زا نیز است، از طریق کمک مالی به رسانه ها به صورت نشر تبلیغات تولیدات و محصولات آن کشور در اختیار تولید کننده قرار می دهند.
 
طبق نظر برخی کارشناسان حوزه صنعت و تولید که البته با یک نظرسنجی عمومی ساده نیز قابل تایید است در کنار داشتن کیفیت پایین برای محصولات داخلی نسبت به کالای خارجی مشابه، یکی از دلایل مهم کم رنگ بودن تمایل خریداران و مصرف کنندگان داخلی به کالای ایرانی، بالا بودن قیمت آن است که مثال عینی این روزها در این باره تولید خودروهای داخلی و در راس آن پراید است، از سوی دیگر تولید کننده هم برای آنکه از میدان رقابت با کالاهای وارداتی چینی و ترکیه ای جا نماند تا آنجایی که میتواند از هزینه تمام شده تولید می کاهد (یعنی کیفیت ساخت کالا را پایین می آورد تا قیمت فروش آن کالا افزایش نیابد) با این حال باز هم نمی تواند قیمت را برای مصرف کننده از رقم خاصی، کمتر کند؛ چرا که رقمی پایین تر از آن عملا به زیان ده شدن بنگاه تولیدی می انجامد.
 
به نظر میرسد مهمترين دلایل این اتفاق؛ یکی فناوری کهنه و فرسوده ماشین آلات تولیدی برخی کارخانجات ایرانی است که به جهت عقب بودن از عقب بودن از فناوری روز، بهره وری بنگاه را کاهش و البته مصرف انرژی را هم افزایش می‌دهد که نتیجه قهری آن گران شدن قیمت تمام شده کالای تولید داخل خواهد بود
 
و دیگری بالا بودن بهره های بانکی علی الخصوص مرتبط با فعالیت های تولیدی و صنعت است.
 
راه حلی که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته برای این معضل در نظر گرفته اند اعطای تسهیلات در جهت بروز رسانی ماشین آلات تولیدی از سوی دولتها است. دولت جمهوری اسلامی نیز با توجه به نیروی کار تحصیل کرده و با نبوغ بالا در داخل، میتواند با حمایت از شرکت های دانش بنیان، وظیفه بروز رسانی و ارتقاء فناوری ماشین آلات تولیدی را به نیروی جوان و دانش آموخته بخش فنی و مهندسی کشور واگذار کند که این امر حتما میتواند بومی سازی تولید ماشین آلات صنعتی را در دراز مدت در پی داشته باشد.
 
بدون تردید درصورتی که دولت های حاضر در جمهوری اسلامی از تولید کننده داخلی حمایت کند و تولید کننده داخلی نیز در جهت بالابردن کیفیت محصولات تولیدی خود قدم بردارد، مصرف کننده داخلی هم استفاده از کالای ایرانی را برای خود به صرفه می بیند.
 
این چرخه میتواند سبب کاهش مشکلات اقتصادی به خصوص معضل بیکاری شود.

انتهای پیام/ ف
شنبه ۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب: 451693
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *