عدم احساس مسئولیت مدیران کل چابهار به معتادان بی خانمان

4 تير 1397 ساعت 9:14

شهرستان چابهار ۱۰ هزار معتاد صنعتی زباله گرد و منحرف شده دارد که هیچگونه طرح و برنامه جامع توسط هیچ‌یک از مدیران مطرح چابهار برای جلوگیری از این معضل تدوین و اجرایی نشده است.


به گزارش چهاربهاران عدم توجه به شاخص های انسانی شامل معتادان صنعتی در کشور محرز شده است به طوری که هر از چند گاهی حتی خبر می رسد که یک معتاد آلوده به مخدر شیشه، همسر، فرزند و یا یک نفر را کشته است.
از این موارد که بگذریم لزوم توجه به این معضل بزرگ اجتماعی همانند اشتغالزایی با اهمیت جلوه می کند به طوری که شهرستان چابهار با وجود مدیران کل متعدد می بایست در تخصیص بودجه های ترک اعتیاد، اداره بهزیستی شهرستان چابهار را یاری کنند.
رئیس بهزیستی شهرستان چابهار در گفتگو با چهاربهاران اظهار کرد: هیچ بودجه دولتی برای ترک اعتیاد معتادان سطح شهر نداریم همچنین هیچ طرح جامعی برای ترک اعتیاد تدوین نشده است به طوری که از بین پنج هزار معتاد صنعتی شهر چابهار در دو ماه گذشته ۲۷۶ نفر را موفق شدیم جمع آوری و در کمپ های ترک اعتیاد از مخدر پاکسازی کنیم.
حسن تاوانه با اشاره به هزینه ۶۷۰ هزار تومانی برای ترک هر معتاد افزود: دولت هیچ حمایتی برای ترک معتادان سیستان و بلوچستان انجام نداده است به طوری که به دنبال اجرای ماده ۱۶ در چابهاریم ولی این مهم تاکنون محقق نشده است تا ترک اعتیاد به صورت دولتی انجام شود.
تاوانه ظرفیت کمپ های زاهدان و زابل را که تنها شهرهای مجری ماده ۱۶ می باشند را در مجموع ۱۰۰ نفر عنوان و ادامه داد: سراوان سومین شهری ست که در حال به دست آوردن این ماده می باشد و در تلاشیم که شهرستان چابهار را برای دستیابی به این موضوع تجهیز کرده ولی در صورت اجرای ماده مذکور به دلیل محدود بودن منابع مالی تخصیص یافته می بایست ادارات و نهادهای مردمی جهت کمک رسانی به بهزیستی وارد عمل شوند.
وی با اشاره به عدم کمک رسانی مالی منطقه آزاد، اداره کل بنادر، اداره کل شیلات و مجموع ادارت شهرستان چابهار برای ریشه کن شدن اعتیاد در سطح شهرستان عنوان کرد: تنها سپاه پاسداران با فعالیت های فرهنگی برای جلوگیری از شیوع اعتیاد در جامعه گام برداشته است ولی انتظار ما این است که منطقه آزاد و ادارت کل چابهار به دلیل برخورداری از منابع مالی بیشتر نسبت به سایرین در کمک رسانی به بهزیستی در ترک معتادان گمنام چابهار در ذخیره دنیا و آخرت خویش سهیم و دخیل باشند.
رئیس بهزیستی چابهار تاکید کرد: معتادان چابهار توسط کمپ های خصوصی ترک اعتیاد سالم سازی می شوند لذا جامعه سالم نیازمند همیاری و همبستگی مدیران ادارات می باشد وقتی چابهار دارای معضل بزرگ اجتماعی در حیطه متکدیان و معتادان شده است مطمئنا بهزیستی به تنهایی قادر به ترک ۱۰ هزار معتاد و فراهم سازی جامعه ای سالم نمی باشد.
وی ضمن گله مندی از نیروی انتظامی چابهار خاطرنشان کرد: متاسفانه در ادوار گذشته حافظان امنیت جامعه هیچ برخورد مدونی برای جمع آوری خرده فروشان مخدر در سطح شهر نکرده‌اند بنابراین بسیاری از معتادان بعد از بازگشت به جامعه به دلیل دسترسی آسان مجدد به دامان اعتیاد برگشته اند.
وی یکبار آلوده شدن افراد سالم به مخدرات را شروع نابودی زندگی دانست و خاطرنشان کرد: برخی از ادارت اگر برای ترک اعتیاد کمک مالی نمی‌کنند حداقل با نصب بنر، بروشور، کاتالوگ و پوستر در محیط عمومی در ساختن فرهنگ مبارزه با اعتیاد دخیل باشند.
یکی از شهروندان چابهار به خبرنگار ما گفت: خیابان های چابهار که امروز می بایست مدون به بهترین امکانات باشد متاسفانه معتاد پروری را در پیش گرفته به طوری که از هر معبری که می گذریم متوجه می شویم یک معتاد صنعتی سر در زباله دانی به دنبال غذا و یا مواد بازیافتی برای فروش و تامین مخدرات خود می باشد آیا با اینهمه منابع مالی منطقه آزاد، اداره بنادر، شیلات و غیره منصفانه است که چنین معضلی نه تنها حل نشده باشد بلکه دوره کوتاه مدت آن هم آغاز نشود.
معین درتکیده با اشاره به عذر شرعی این وضعیت در میان مردم و مسئولین افزود: مطمئنا مسئولینی که توانایی کمک رسانی به معتادان را داشته اند باید جوابگو در پیشگاه باری تعالی باشند و مردمی که بدون توجه از کنار این افراد گذر می کنند نیز با مطالبه گری از دولت و مسئولین به حل این معضل انسانی کمک کنند تا خدای ناکرده شرمنده در پیشگاه خداوند نباشیم.
وی با اشاره به وجود این بحران انسانی در چابهار تصریح کرد: مطمئنا اگر این مشکل رفع نشود روزی دامان خانواده هایمان را خواهد گرفت هرچند مراقبت از فرزندان با دقت نظر انجام شود ولی این مشکل به نوعی در جامعه گرفتاری چه برای فرزندان و چه برای خودمان به وجود آورده است.
خبرنگار: حامد رهبر کهخا
انتهای پیام/


کد مطلب: 451675

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/451675/عدم-احساس-مسئولیت-مدیران-کل-چابهار-معتادان-بی-خانمان

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir