گزارشی از پروژه نیمه تمام اقتصادی که به بودجه دولت وابسته است؛
طولانی ترین پروژه ریلی کشور 8 ساله شد/ راه آهن چابهار ـ سرخس یکی از اقتصادی ترین پروژه های عمرانی خواهد بود
3 تير 1397 ساعت 10:04
پروژه ریلی چابهار ـ سرخس که قرار بود محور توسعه استان های محروم و مرزی شرق کشور قرار گیرد هم اکنون بعد از گذشت ۸ سال از شروع عملیات عمرانی آن به کندی پیش می رود.
به گزارش چهاربهاران، پروژه راه آهن چابهار- زاهدان -سرخس یکی از طرح های مهم ملی در حال اجرا در سیستان وبلوچستان می باشد که با تکمیل و راه اندازی آن تحولات چشم گیری در ارتباطات تجاری کشورهای مختلف و توسعه و پیشرفت استانهای جنوب شرق کشور ایجاد خواهد شد.
این پروژه مهم و حیاتی به طول یک هزار و 640 کیلومتر توسط قرارگاه خاتم الانبیا در حال اجراست که هم اینک 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و نقش مهمی در جابجایی کالا از چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به سایر نقاط ایران و کشورهای هم جوار خواهد داشت.
زیرساختی که به واسطه فعال کردن حمل و نقل ریلی در استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی و فعال کردن ظرفیت عظیم معادن شرق کشور و به تبع آن، اشتغال زایی باعث شکوفایی اقتصادی این مناطق خواهد شد.
پروژه اتصال خط راه آهن چابهار- سرخس به شبکه ریلی کشور از سال 1389 آغاز شده است ولی به دلیل تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نیست و باید برای تخصیص اعتبارات موردنیاز این طرح ملی ارتزاق مالی دولت معطوف شود.
احداث این محور ریلی همچنین درآمدهای سرشاری از حمل بارهای ترانزیتی برای کشور به ارمغان خواهد آورد؛ چراکه محور ترانزیتی چابهار ـ سرخس تنها کریدور ترانزیتی است که دسترسی کشورهای آسیای مرکزی را به آبهای آزاد فراهم می کند و از این طریق می تواند حجم زیادی از بارهای ترانزیتی این کشورها که قطب تولید محصولات غله آسیا هستند را جذب خود کند.
هند اولین مشتری راه آهن چابهار-سرخس
این محور ریلی علاوه بر آنکه آسیای میانه را به آب های آزاد متصل می کند، می تواند در اولین مأموریت خود بلافاصله پس از تکمیل زیرساخت ها، بارهای ترانزیتی میان هند و افغانستان را جابه جا کند؛ به عنوان نمونه حجم مبادلات هند و افغانستان تنها در پنج سال گذشته به طور متوسط سالی دو میلیون تن بوده که از طریق خاک ایران منتقل شده است. این موضوع به قدری برای هند مهم بود که این کشور خود برای سرمایه گذاری در بندر چابهار پیش قدم شد و تاکنون ۸۵ میلیون دلار تجهیزات بندری و یک خط اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری به آن تخصیص داده است.
قرارگاه خاتم ریل را تا سرخس برساند
با توجه به اینکه دولت به دلیل محدودیت های مالی امکان تجمیع و تخصیص سرمایه ها صرفا در پروژه راه آهن چابهار ـ سرخس را ندارد، سایر نهادهای انقلابی می توانند به کمک محرومیت زدایی از شرق کشور بیایند که با توجه به اقتصادی و درآمدزا بودن این پروژه، حتی امکان مشارکت این نهادها از جمله قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) به صورت B.O.T(ساخت و بهره برداری) هم وجود دارد؛ نهادی که هم اکنون پیمانکار احداث این خط ریلی از چابهار تا زاهدان است و در صورت تخصیص منابع مالی، می تواند این خط آهن را تا سرخس هم احداث کند.
کد مطلب: 451670