۰
گزارشی از پروژه نیمه تمام اقتصادی که به بودجه دولت وابسته است؛

طولانی ترین پروژه ریلی کشور 8 ساله شد/ راه آهن چابهار ـ سرخس یکی از اقتصادی ترین پروژه های عمرانی خواهد بود

پروژه ریلی چابهار ـ سرخس که قرار بود محور توسعه استان های محروم و مرزی شرق کشور قرار گیرد هم اکنون بعد از گذشت ۸ سال از شروع عملیات عمرانی آن به کندی پیش می رود.
طولانی ترین پروژه ریلی کشور 8 ساله شد/ راه آهن چابهار ـ سرخس یکی از اقتصادی ترین پروژه های عمرانی خواهد بود
به گزارش چهاربهاران، پروژه راه آهن چابهار- زاهدان -سرخس یکی از طرح های مهم ملی در حال اجرا در سیستان وبلوچستان می باشد که با تکمیل و راه اندازی آن تحولات چشم گیری در ارتباطات تجاری کشورهای مختلف و توسعه و پیشرفت استانهای جنوب شرق کشور ایجاد خواهد شد.

این پروژه مهم و حیاتی به طول یک هزار و 640 کیلومتر توسط قرارگاه خاتم الانبیا در حال اجراست که هم اینک 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و نقش مهمی در جابجایی کالا از چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به سایر نقاط ایران و کشورهای هم جوار خواهد داشت.

زیرساختی که به واسطه فعال کردن حمل و نقل ریلی در استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی و فعال کردن ظرفیت عظیم معادن شرق کشور و به تبع آن، اشتغال زایی باعث شکوفایی اقتصادی این مناطق خواهد شد.

پروژه اتصال خط راه آهن چابهار- سرخس به شبکه ریلی کشور از سال 1389 آغاز شده است ولی به دلیل تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نیست و باید برای تخصیص اعتبارات موردنیاز این طرح ملی ارتزاق مالی دولت معطوف شود.

احداث این محور ریلی همچنین درآمدهای سرشاری از حمل بارهای ترانزیتی برای کشور به ارمغان خواهد آورد؛ چراکه محور ترانزیتی چابهار ـ سرخس تنها کریدور ترانزیتی است که دسترسی کشورهای آسیای مرکزی را به آبهای آزاد فراهم می کند و از این طریق می تواند حجم زیادی از بارهای ترانزیتی این کشورها که قطب تولید محصولات غله آسیا هستند را جذب خود کند.

هند اولین مشتری راه آهن چابهار-سرخس
این محور ریلی علاوه بر آنکه آسیای میانه را به آب های آزاد متصل می کند، می تواند در اولین مأموریت خود بلافاصله پس از تکمیل زیرساخت ها، بارهای ترانزیتی میان هند و افغانستان را جابه جا کند؛ به عنوان نمونه حجم مبادلات هند و افغانستان تنها در پنج سال گذشته به طور متوسط سالی دو میلیون تن بوده که از طریق خاک ایران منتقل شده است. این موضوع به قدری برای هند مهم بود که این کشور خود برای سرمایه گذاری در بندر چابهار پیش قدم شد و تاکنون ۸۵ میلیون دلار تجهیزات بندری و یک خط اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری به آن تخصیص داده است.

 قرارگاه خاتم ریل را تا سرخس برساند
با توجه به اینکه دولت به دلیل محدودیت های مالی امکان تجمیع و تخصیص سرمایه ها صرفا در پروژه راه آهن چابهار ـ سرخس را ندارد، سایر نهادهای انقلابی می توانند به کمک محرومیت زدایی از شرق کشور بیایند که با توجه به اقتصادی و درآمدزا بودن این پروژه، حتی امکان مشارکت این نهادها از جمله قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) به صورت B.O.T(ساخت و بهره برداری) هم وجود دارد؛ نهادی که هم اکنون پیمانکار احداث این خط ریلی از چابهار تا زاهدان است و در صورت تخصیص منابع مالی، می تواند این خط آهن را تا سرخس هم احداث کند.
 
 
تکمیل راه آهن چابهار زمینه ساز توسعه حمل ونقل، رونق ترانزیت کالا و تجارت
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار در گفت وگو با چهاربهاران اظهار کرد: راه‌آهن چابهار- زاهدان، بندر چابهار را به خط ریلی شمال به جنوب متصل کرده و این منطقه را به شاهراه واقعی ریلی دنیا مبدل می کند و سبب توسعه جنوب شرق کشور و گسترش مبادلات تجاری، اقتصادی و فعالیت‌های تنها بندر اقیانوسی ایران می‌ شود و در نهایت این بندر راهبردی و مهم را به دریاچه خزر و نقاط گوناگون دنیا وصل می ‌کند.

غلامرضا مجیدی افزود: تاکنون حدود چهار هزار میلیارد ریال در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان - سرخس-مشهد هزینه شده است و برای تکمیل آن بیش از 42 هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است.

وی مشکلات مالی را از عمده ترین موانع پیشرفت پروژه راه آهن عنوان کرد و گفت: برای آزادسازی اراضی در طول مسیر، جابجایی تاسیسات و پرداخت حقوق کارگران نیاز به تامین بودجه است.

فرماندار چابهار بیان کرد: براساس اعلام قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان مجری این پروژه چنانچه اعتبار لازم تخصیص پیدا کند تا پایان سال 1398 راه آهن چابهار - زاهدان - سرخس مشهد تکمیل و بهره برداری می رسد.

وی گفت: توسعه زیرساخت های حمل و نقل برای رونق اقتصادی از اولویت های ما است و تا سال آینده بخشی از مسیر راه آهن چابهار- ایرانشهر آماده ریل گذاری می شود.

مجیدی خاطرنشان کرد: برای ساخت این خط آهن دو هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است که هم اینک عملیات ساخت مرحله نخست این مسیر در حد فاصل چابهار تا ایرانشهر در چهار قطعه و به طول ۳۰۰ کیلومتر در حال اجراست.

انتهای پیام/ ف
يکشنبه ۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب: 451670
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *