چهاربهاران گزارش می دهد؛ بادهای موسمی شبه قاره هند به چابهار رسید

نوازش نسیم خنک مونسون بر دیار تفتیده مکران وزیدن گرفت/ پدیده مونسون از عوامل جذب گردشگر به چابهار است

29 خرداد 1398 ساعت 7:54

بادهای مونسون یا موسومی که خاستگاه آن قطب جنوب و اقیانوس هند است همه ساله در فصل تابستان آب و هوای گرم چابهار را طراوت بخشیده و انگیزه لازم را در گردشگران علاقه مند سفر به خنک ترین بندر جنوب کشورفراهم می سازد.


به گزارش چهاربهاران، چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران تحت تاثیر بادهای اقیانوسی هوای مطبوع در این فصل سال بسیار دلپذیر است و می توان گفت سردترین بندر ایران در تابستان و گرمترین آن در زمستان است.
 
وزش بادهای موسمی یا مونسون، به دلیل اختلاف شدید درجه حرارت بین دو حوزه بزرگ اقلیمی یعنی ارتفاعات هندوکش و اقیانوس هند به وجود می آید و موجب تولید بادهای باران آور تابستانی در بندر چابهار در جنوب شرق ایران می شود.  وزش بادهای موسمی مونسون در ایام تابستان از اقیانوس هند به ساحل چابهار از گذشته همواره به عنوان یکی از عوامل طبیعی این منطقه در جذب گردشگر محسوب می شده است.
 
کارشناس اقیانوس شناسی دریای عمان و هند (چابهار ) در این باره می گوید، در خرداد ماه و در حالی که نیم کره شمالی به سوی تابستانی سوزنده پیش می تازد در شبه قاره هند گویی زمستان آغاز می شود، گرمای مرگ آور توسط بارانی سیل آسا به نام مانسون یا توفان های موسمی قطع شده و زندگی در این سرزمین را امکان پذیر می سازد.
 
مانسون ها نیروی اصلی خود را از خورشید می گیرند، کم و بیش حدود 30% از انرژی خورشیدی که به سطوح بالای جوی می رسد، به وسیله سطوح فوقانی ابرها و سطح زمین به فضا بازتاب می شوند. مقدار بسیار کمی از آن نیز به وسیله جو جذب می شود، تضاد و تقابل فصل ها در دو نیم کره شمالی و جنوبی موجب حرکت آرام هوا از نیم کره زمستانی به سوی نیم کره تابستانی به وسیله گرادیان افقی فشار و نیروی عمودی شناوری از اختلاف درجه حرارت می شود.
 
رئیس اداره هواشناسی شهرستان چابهار به خبرنگار چهاربهاران گفت: ماه های تیر و مرداد فصل مونسون دریایی در بندر چابهار و دریای عمان است.

محمد رضا سالاری افزود: جریان هوای برخاسته در روی شبه قاره هند، محیطی با فشار کم را ایجاد می کند. این هوا نخست منبسط شده سپس سرد می شود، آنگاه رطوبتی را که با خود حمل می کند و به ابر تبدیل می شود.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان و بندر چابهار به دلیل همجواری با اقیانوس هند هر ساله در این دو ماه از این پدیده متاثر می شود و این شرایط در برخی از روزهای ماه های مرداد به حدی شدت می یابد که علاوه بر بنادر جنوبی استان، شهرهای مرکزی سیستان و بلوچستان نیز متاثر از این پدیده جوی می شوند.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان بیان کرد: مونسون به بادهایی گفته می شود که شبیه به نسیم دریا بوده، اما سرعت وزش باد در آنها شدیدتر و هماهنگ تر است و در زمان های خاصی از سال نیز جریان دارند.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود جوی در استان بخصوص بنادر چابهار و کنارک، هموطنان در سفر به این منطقه از رفتن به دریا و شنا کردن پرهیز کنند.

سالاری خاطرنشان کرد: شناورهای دریایی نیز خوشبختانه طی سالهای اخیر با آگاهی کامل از این پدیده جوی صید خود را تعطیل کرده و تا پایان دوره زمانی مونسون از رفتن به دریا خوداری می کنند.

کارشناسان گردشگری و فرصت های سرمایه گذاری نیز معتقد هستند در صورتیکه متولیان استان سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد چابهار بتوانند از ابزار رسانه های ارتباط جمعی و مطبوعات و به ویژه رسانه های دیجیتال و شبکه های اجتماعی داده های واقعی از استعدادها و ظرفیت های موجود این منطقه از ایران را معرفی کنند به طور قطع چابهار به یکی از پرجاذبه ترین نقاط گردشگری ایران تبدیل خواهد شد.

جشنواره مونسون در منطقه گردشگر پذیر چابهار با هدف حفظ و احیای سنت‎ها و آداب و رسوم و فرهنگ مردم میهمان نواز استان سیستان و بلوچستان و معرفی آن به گردشگرانی که این منطقه را مقصد سفرهای تابستانی خود قرار داده اند چند سالی است که فعالیت خود را آغاز کرده است تا با ایجاد فضایی مفرح و شاد برای هم استانی ها، لحظات خوبی را برایشان رقم زند.

بندر چابهار از زیباترین مقاصد گردشگری و از قطب های توسعه اکوتوریسم ایران است، این منطقه دارای جاذبه های بی نظیری دارد.

انتهای پیام/
 


کد مطلب: 451646

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/451646/نوازش-نسیم-خنک-مونسون-دیار-تفتیده-مکران-وزیدن-گرفت-پدیده-عوامل-جذب-گردشگر-چابهار

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir