۰
گزارشی از جاده هایی که همچنان قربانی می گیرند؛

سایه مرگ در جاده های سیستان و بلوچستان/ تداوم وضعیت نابسامان جاده های کشور

کیفیت راه ها و جاده های مواصلاتی بین نقاط مختلف شهری و روستایی و علی الخصوص دسترسی به شهرها و مناطق مختلف صنعتی و گردشگری که به اقتصاد کشور مرتبط می شود در تعیین وضعیت رفاهی و معیشتی_اقتصادی مردم آن کشور نقش دارد.
سایه مرگ در جاده های سیستان و بلوچستان/ تداوم وضعیت نابسامان جاده های کشور
به گزارش چهاربهاران، راحتی و امنیت استفاده از این جاده ها جهت جابه جایی مردم از شهری به شهر دیگر و از نقطه ای به نقاط دیگر در رضایت عمومی نسبت به شرایط معیشتی کشور نیز بسیار تعیین کننده است و در صورت عدم کسب این رضایت از طرف مردم میتواند به مسئله ای بالقوه جهت نارضایتی ها و درنتیجه رساندن مردم به این باور که دولت اجرایی کشور در انجام مسئولیت های خود ناتوان است موثر باشد.
 
یکی از نتایج قهری که این بی کیفیتی راه های مواصلاتی در پی دارد مقوله تصادف های جاده ای است.
 
 تصادف رخداد و اتفاقی است که پیش آمدن آن عموماً بی خبر صورت می گیرد. اما آنچه که ما برای بیان آن از کلمه تصادف در کشورمان استفاده می کنیم، تا حدودی قابل پیش بینی و رخ دادن آن محتمل است.
 
بروز تصادف در جاده های کشور، محتمل ترین و قابل پیش بینی ترین اتفاقی است که همه روزه در شاهد آن هستیم و درصد احتمال رخ دادن آن در برخی محورها به 100 درصد هم می رسد!
 
آنچه که مسلم است حتما خطای انسانی (‌کیفیت بد رانندگی رانندگان) که در اثر آموزش بسیار جزئی و مقطعی رانندگان صورت میگیرد و کیفیت بسیار پایین خودروهای ساخت داخل درمرگ افراد حادثه های جاده ای موثر است اما این عوامل بهانه ای برای رها کردن قابل پیشگیری ترین و قابل پیش بینی ترین عامل این حوادث یعنی شرایط بد و نامناسب راه های کشور به حال اسفناک کنونی نیست، راه هایی که البته هر چه به سمت جنوب کشور کشیده میشوند بی کیفیت تر و نامتناسب تر جلوه پیدا می کنند.
 
به گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران رتبه ١٧٧ از میان حدود ١٩٠ کشور جهان را در میزان تلفات رانندگی با ضریب 4/1 در اختیار دارد. بانک جهانی نیز در گزارش خود اعلام کرده است در حال حاضر ایران با تصادفات جاده‌ای بیش از ۲۰ برابر کشورهای صنعتی و پنج برابر کشورهای مصر و ترکیه، مواجه است.
 
آمار مرگ و میر در جاده های کشور موجب شده تا حتی برخی از سر جهل آن را عمدی بخوانند و عاملی برای کنترل جمعیت بدانند. اگرچه که سالهای سال تابوتی را با نام خودرو به مردم قالب کردند(پراید) اما در آنجا تنها بحث منفعت مالی و بی ارزشی جان مردم مطرح بود و نه چیز دیگر.
 
این کشتار به وسیله ماشین در جاده های بی کیفیت، درحالی همچنان ادامه دارد که مقامات سازمان محیط زیست، استاندارد و حتی ارگان هایی همچون مجلس و سفارشات اکید مقامات بلند پایه کشور هم تا به حال نتوانسته است چاره ای متناسب درخصوص حل این مشکل بیاندیشد.

انتهای پیام/ ف
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب: 451645
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *