۰
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان:

بندر چابهار به تجهیزات استراتژیک بندری مجهز می‌شود‌/ بهره‌برداری از هشت دستگاه مکنده غلات

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: چابهار در حال تجهیز به تجهیزات استراتژیک بندری است که افق جدیدی در تجهیزات استراتژیک بندری کشور ترسیم می‌کند.
بندر چابهار به تجهیزات استراتژیک بندری مجهز می‌شود‌/  بهره‌برداری از هشت دستگاه مکنده غلات
به گزارش چهاربهاران، بهروز آقایی با اشاره به رونق تجاری و اقتصادی و رسیدن به حد مطلوب در بنادر اظهار کرد: از عوامل رونق تجاری و اقتصادی و رقابت پذیری بنادر علاوه بر برخورداری از ظرفیت‌های زیرساختی، رسیدن به سطح مطلوب و استاندارد عملیات تخلیه و بارگیری و فرآیند‌های عملیاتی و تأمین تجهیزات استراتژیک متناسب با عملیات بندری است که با تأمین تجهیزات متناسب با اندازه و نوع کشتی و کالا، انبار‌ها و محوطه‌های بندری، دسترسی و ارتباط با اراضی پسکرانه و اتصال به راه‌های مواصلاتی و ترانزیتی امکانپذیر است.

وی ادامه داد: مجموعه این فاکتور‌ها در کنار سایر مباحث تخصصی، ارتقاء ایمنی، سرعت در عملیات و کاهش هزینه‌ها را به دنبال خواهد داشت که موجبات رضایتمندی صاحبان بار و جذب سرمایه گذاران را فراهم کرده و رقابت پذیری در بازار‌های جهانی را باعث خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: از این رو همزمان با احداث و تکمیل طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، تأمین و ساخت تجهیزات استراتژیکی بندری با هدف افزایش سهم تجارت در حوزه‌های ترانشیپی و ترانزیتی، متناسب با افزایش ظرفیت عملیاتی بندر چابهار از دو و نیم میلیون تن به هشت و نیم میلیون تن در سال در فاز اول طرح توسعه در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت؛ از جمله انعقاد قرارداد تأمین تعداد هشت دستگاه مکنده غلات هر یک با ظرفیت تخلیه ۶۰۰ تن بر ساعت با کشور آلمان و متخصصان ایرانی در کارخانه ماشین سازی اراک صورت پذیرفت که بر این اساس با ساخت سازه اصلی دو دستگاه مکنده در سال گذشته در کارخانجات ماشین سازی اراک و با توانمندی صنعتگران داخلی و با انتقال قطعات به بندر چابهار، عملیات مونتاژ آن از اسفندماه ۹۶ آغاز شد که تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت داشته است.

آقایی خاطرنشان کرد: بر اساس مفاد این توافق، ساخت قطعات دو دستگاه مکنده غلات توسط صنعتگران داخلی و با تکنولوژی روز دنیا باب جدیدی در همکاری‌های صنعتی ایران و آلمان در ساخت تجهیزات استراتژیک کشور را رقم زده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: از ویژگی‌ها و مزایای این تجهیزات قابلیت راه اندازی با موتور دیزل ژنراتور داخلی و برق اسکله است؛ این دستگاه از قدرت مانور بالایی برخوردار بوده طوری که با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای چرخ‌ها حرکت سریع در جهات مختلف را ممکن و عملیات تخلیه و بارگیری کالای فله را تسریع خواهد کرد.

وی افزود: ارتفاع این تجهیزات ۳۵ متر و طول بوم آن‌ها نیز تا ۳۵ متر است. این مکنده‌ها قابلیت تخلیه کشتی‌های ۱۵۰ هزار تنی را داراست. این تجهیزات پیشرفته مجهز به جرثقیل ۱۶ تنی برای انتقال تجهیزات جانبی به خن کشتی‌ها هستند و سیستم بوم تلسکوپی عمودی و افقی، عملیاتی بهینه و دسترسی به تمامی زوایای انبار کشتی‌ها را امکان پذیر کرده است.

آقایی گفت: با توجه به پیشرفت مطلوب عملیات مونتاژ، پایان خردادماه سال جاری دو دستگاه مکنده ۶۰۰ تن بر ساعت آماده بهره برداری خواهد بود که با تداوم این روند، پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری شش دستگاه دیگر نیز تکمیل و آماده بهره برداری شود.

انتهای پیام/
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب: 451552
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *