۰
وعده هایی که همچنان بی عمل مانده است؛

انتظار 261 روستای چابهار برای 14 کیلومتر لوله گذاری آب

بیش از 50 سال‌ است که 90 درصد روستانشینان چابهار فاقد شبکه آبرسانی هستند و خشکسالی‌های 18 سال اخیر کمبود آب را برای ساکنان 261 روستای منطقه پیرسهراب شهرستان چابهار به فاجعه تبدیل کرده‌ است.
انتظار 261 روستای چابهار برای 14 کیلومتر لوله گذاری آب
به گزارش چهاربهاران، هر سال با آغاز فصل گرما باید منتظر شنیدن اخبار و گلایه های مردمی از روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان باشیم. رنج بی آبی، خشکسالی و تشنگی عرصه زندگی را بر مردم محروم و سخت کوش این منطقه تنگ کرده و چاره آنان فقط صبر، گلایه و البته امید به یاری مسئولان است.

مشکلات آب شرب چند سالی می شود که کشور را فرا گرفته در این میان روستاهای چابهار یکی از صدرنشینان کم آبی است بطوری که از 438 روستای شهرستان چابهار فقط 16 روستا آب سالم و بهداشتی به صورت شبانه روزی دارند.
 
بیش از 10 سال است که بعد از ذخیره آب ناشی از بارندگی‌ها  پشت دو سد زیردان و پیشین، روستاییان از این نعمت الهی بی بهره هستند و خطر نابودی کشاورزی و دامداری این منطقه را تهدید می‌کند چرا که اکثر روستاییان به کارگری در مناطق تجاری و مهاجرت به سمت چابهار روی آورده اند که در پی آن معضل دیگری به نام حاشیه نشینی گریبان گیر این روزهای شهری است که عنوان شاه کلید توسعه شرق کشور را یدک می‌کشد.

خشکسالی های اخیر و کاهش نزولات جوی باعث شده تا بسیاری از چاله های آب و هوتک در این مناطق خشک شده و نبود زیرساخت مناسب و لوله کشی آب مردم را محتاج به آبرسانی سیار کند اما تعیین سهمیه 15 لیتری آب برای هر نفر در طول شبانه روز آن هم با توجه به گرمای بیش از 50درجه ای هوا، خیلی برای مردم آزاد دهنده است اما به گفته بسیاری از شهروندان این منطقه همین سهمیه آب نیز به مردم نمی رسد و مردم مجبور هستند هر تانکر آب را با قیمت 80 تا 160 هزار تومان خریداری کنند.

رئیس شورای شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، با اشاره به بحران جدی بی آبی در منطقه دشتیاری و پیرسهراب اظهار کرد: به علت عدم اجرای خط انتقال پایین دست برای شرب و کشاورزی آب هیچ گونه استفاده‎ای برای مردم منطقه ندارد و کشاورزی که تنها شغل مردم و منبع امرار معاش بود از بین رفته است و ٢٦١ روستا به خاطر اجرا نشدن خط انتقال ١٤ کیلومتری از سد زیردان به پیرسهراب با بحران شدید آب روبه رو  است.

معین الدین سعیدی با اشاره به ۱۴ کیلومتر لوله گذاری برای 261 روستای در این مناطق بیان کرد: اگر ۱۴ کیلومتر لوله گذاری از سد زیردان انجام شود تنها بخشی از روستاهای بخش پلان و پیرسهراب تحت پوشش قرار می گیرند و مشکل آب در منطقه دشتیاری هنوز پابرچاست.

وی افزود: با وجود اینکه اجرای این خط لوله مصوب شده است اما همچنان اجرای آن آغاز نشده است.

رئیس شورای شهرستان چابهار گفت: قرار بود تا پایان سال ٩٥ مشکلات آب سیستان و بلوچستان مرتفع ‌شود، بعد از اجرایی نشدن این قول، در کمیسیون اصل ٩٠ دوباره این موضوع مطرح شد ولی همچنان مردم در انتظار مرتفع شدن مشکلات پیش رو هستند.

وی ادامه داد: برای روستاهای پایین دست سدهای زیردان و پیشین شبکه انتقال آب تعریف نشده است درحالی که حجم بسیار بالایی از این آب در پشت سدها درحال تبخیر است.

مشکلات آب رسانی به روستاهای چابهار بعد از پیشرفت های اقتصادی منطقه و کشوری هنوز هم بر جای خود باقی ست و هیچ اثرگذاری قابل توجه ای در این خصوص توسط دولت انجام نشده است.

انتهای پیام/
 
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۴۵
کد مطلب: 451537
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *