۰

بندر چابهار بهترین نقطه پرورش میگو/ پیش بینی تولید دو برابری میگو در چابهار/ ساخت آزمایشگاه تخصصی کنترل کیفی چابهار

سواحل سیستان وبلوچستان به دلیل درجه حرارت و هوای خوب در هشت ماه از سال مناسب برای پرورش میگو است، 20 سایت مستعد پرورش میگو با مساحت 42 هزار هکتار در 320 کیلومتر مرز آبی و500 کیلومتر در سواحل جنوب استان شناسایی شده است.
بندر چابهار بهترین نقطه پرورش میگو/ پیش بینی تولید دو برابری میگو در چابهار/ ساخت آزمایشگاه تخصصی کنترل کیفی چابهار
به گزارش چهاربهاران، میگو یکی از گونه های مهم شیلاتی و چابهار یکی از مناطق مستعد برای پرورش این گونه آبزی است که هر ساله قسمتی از صید استان سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص می دهد، معمولا صید این آبزی بعد از بادهای موسمی تابستانه در اواخر شهریورماه آغاز می شود و تا اواخر آبان ماه ادامه دارد.

سواحل سیستان وبلوچستان به دلیل درجه حرارت و هوای خوب در هشت ماه از سال مناسب برای پرورش میگو است، 20 سایت مستعد پرورش میگو با مساحت 42 هزار هکتار در 320 کیلومتر مرز آبی و500 کیلومتر در سواحل جنوب استان شناسایی شده است.

یکی از سایت های مستعد پرورش میگو، سایت رودریک چابهار است که 140هکتار آن با وقفه ای 6 ساله و با سرمایه گذاری بخش خصوصی به زیر کشت میگو می رود؛ مجتمع پرورش میگو رودریک بامساحتی بالغ بر هزار و 500 هکتار در دو بخش 250 هکتاری و هزارو 250هکتاری به صورت غربی و شرقی طراحی شده است.

رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهار گفت: با تلاش بخش خصوصی و مساعدت سازمان های شیلات و دامپزشکی برای اولین بار در تاریخ فعالیت مجتمع پرورش میگوی شهد صنعتی گواتر در چابهار، ذخیره سازی لاروهای میگو در اسفند ماه آغاز شد که با برنامه ریزی و ذخیره سازی در مزارع گواتر تا هزار هکتار و میزان ذخیره سازی 250 میلیون قطعه پست لاور انجام شده است.

سید وحید حاج سید جوادی افزود: امید است که دومین سایت استان سیستان و بلوچستان به نام رودیک نیز که با سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی و همکاری سازمان شیلات ایران احداث شده به زودی به بهره برداری رسیده و به چرخه تولید میگو وارد شود.

وی از مهمترین اتفاقات سال زراعی پیش رو بهره برداری از چهار واحد مرکز تکثیر لارو در استان و امکان تامین لارو با کیفیت در داخل استان برای تمام مزارع پرورش میگو عنوان کرد.

رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهار گفت: این امر نوید بخش رونق دوباره صنعت پرورش میگو در استان ساحلی سیستان و بلوچستان است و پرورش میگو اقدامی مناسب در راستای حفظ گونه های ارزشمند غذایی است و ذخیره سازی آن در راستای تحقق اهداف اقتصادی انجام می شود.

رئیس اداره دامپزشکی چابهار گفت: ۷۰۰ مورد آزمایش رهگیری بیماری در مراکز تکثیر پست لارو (بچه میگو) و مزارع پرورش میگو این شهرستان انجام شده است.

اولیاء میرلاشاری افزود: اقدامات بهداشتی قرنطینه‌ای و امنیت زیستی به منظور کاهش ریسک بیماری و به حداقل رساندن عوامل استرس زا بیماری لکه سفید انجام می‌شود.

وی افزود: در سالجاری کشت دو برابری میگو در سطح شهرستان چابهار پیش بینی شده است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان چابهار بیان کرد: اقدامات دامپزشکی در سلامت جامعه و ایجاد امنیت غذایی حائز اهمیت است و می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد جامعه، اشتغالزایی پایدار و صادرات آبزیان با کیفیت داشته باشد.

وی گفت: هم اینک یک شرکت خدمات دامپزشکی، یک داروخانه، یک کلینیک دامپزشکی، یک مرکز مایه کوبی دام، ۱۱ مرغداری صنعتی، ۲۱ مرکز بسته بندی ماهی و میگو و ۹ کارخانه پودر ماهی در سواحل و محدوده شهرستان‌های چابهار و کنارک فعال است.

میرلاشاری خاطرنشان کرد: ساخت آزمایشگاه تخصصی کنترل کیفی چابهار با تجهیزات مدرن و بروز با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال در این شهرستان راه اندازی شده است که می‌تواند گامی بزرگ در راستای تسهیل صادرات محصولات شیلاتی و سایر فرآورده‌های خام دامی باشد.

انتهای پیام/



 
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب: 451513
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *