مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:

چابهار نقطه پیوند جدید همکاری ایران و چین در حوزه پتروشیمی است/از همکاری های جدید ایران و چین حمایت می کنیم

5 ارديبهشت 1397 ساعت 12:17

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: ایران روابط دوستانه و بسیار گسترده و مهمی با چین دارد و این روابط در شرایط متفاوت بین المللی همواره تداوم داشته و تحت تاثیر سایر جریاناتی که در دنیا اتفاق افتاده قرار نگرفته است.


به گزارش چهاربهاران، مرتضی بانک در مراسم امضاء تفاهم نامه همکاری سازمان منطقه آزاد چابهار، شرکت جی جی سی، فدراسیون صنعت شیمی و پتروشیمی چین و مجتمع پتروشیمی نگین مکران اظهار کرد: حضور آقای لی شوشنگ Li Shousheng در این سفر بسیار حائز اهمیت است و این نشان دهنده اراده قوی دولت چین در توسعه همکاری ها با ایران است.
وی با اشاره به سرمایه گذاری چین در منطقه آزاد چابهار افزود: ایران و چین از دوستان و همکاران بسیار قدیمی و موثر در منطقه هستند و روابط استراتژیکی که ایران و چین دارند می تواند الگوی بسیار خوبی برای همکاری های دوجانبه برای بقیه کشورها باشد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: سفر دکتر روحانی ریاست جمهوری به چین و تفاهمات در آن سفر نقطه عطفی در روابط دو جانبه دو کشور است و این تفاهم نامه در راستای توافقات کلان میان رؤسای جمهور ایران و چین است برای ما بسیار ارزشمند است.
وی با اشاره به همکاری های جدید ایران و چین در حوزه پتروشیمی بیان کرد: دولت ایران نسبت به توسعه همکاری ها با چین مطمئن و جدی است و چابهار نقطه پیوند جدید همکاری این دو کشور در حوزه پتروشیمی است و ما حمایت می کنیم.
بانک گفت: چابهار نقطه اتصال ایران به اقیانوس هند و کشورهای بزرگ آسیایی و جهان است هم چنین از طریق مسیر زمینی و ریلی نقطه اتصال و استراتژیک در کریدور شمال ـ جنوب مقدور می شود.
وی با اشاره به توسعه چابهار که یک بندر استراتژیک و همه جانبه است تصریح کرد: توسعه چابهار یکی از مهم ترین طرح های دولت در راستای طرح توسعه سواحل مکران است.
مشاور رییس جمهور افزود: دولت چین در حوزه اقتصادی سیاست های دقیقی دارد و طرح های بلند مدت و درازمدت دولت چین برای اقتصاد و حضور در اقتصاد جهانی مورد حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد و پیوند روابط اقتصادی ایران و چین در چابهار می تواند روابط دوجانبه را بلند مدت و استراتژیک کند.
وی بیان کرد: دولت ایران مصمم است خط آهن چابهار و زاهدان به سرعت تقویت و اجرا شود چرا که در توسعه مبادلات تجاری چابهار بسیار موثر است هم چنین توسعه فعالیت های ریلی و جاده ای در این بخش از برنامه های جدی دولت است.
بانک اظهار کرد: خوشبختانه وزارت نفت و شرکت ملی پتروشیمی برای چابهار برنامه های خوبی را در پیش گرفته اند به طوری که چند روز پیش توافق احداث خط لوله گاز بین شرکت نفت و شرکت پتروشیمی نگین مکران چابهار قطعی شد و این خط لوله به اجرای ساخت مجتمع پتروشیمی نگین مکران سرعت می بخشد.
وی با اشاره به اینکه چابهار می تواند نقطه مرکزی و محرک و پایلوت همکاری های مشترک ایران و چین باشد، گفت: شرکت های چینی که در چابهار در حوزه پتروشیمی سرمایه گذاری کرده اند در انتقال تکنولوژی و توسعه فعالیت های پتروشیمی در ایران نقش مهمی را ایفا می کنند.
انتهای پیام/


 


کد مطلب: 451453

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/451453/چابهار-نقطه-پیوند-جدید-همکاری-ایران-چین-حوزه-پتروشیمی-های-حمایت-می-کنیم

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir