۰
یادداشت دانشجویی/

به داد صادرات باید رسید به حال واردات باید گریست!

دانشجوی کارشناسی کشتی‌سازی دانشگاه دریانوردی چابهار در یادداشتی نوشت: بخش دولتی در عرصه مذاکرات اقتصادی هیچ مذاکره چشم گیری انجام نداده است و اندک فعالیت‌های اقتصادی در کشور‌های منطقه به همت بخش خصوصی شکل گرفته است.
به داد صادرات باید رسید به حال واردات باید گریست!
به گزارش چهاربهاران، بخش دولتی ما در عرصه مذاکرات اقتصادی تقریبا هیچ مذاکره چشم گیری انجام نداده است و اندک فعالیت‌های اقتصادی در کشور‌های منطقه هم به همت بخش خصوصی شکل گرفته است. بهترین امار فعالیت اقتصادی ایران در منطقه مربوط به کشور عراق است با ۱۵ درصد سهم بازار  که این امار به راحتی می تواند به ۴۵ درصد افزایش یابد، اما رغیب ترک ما به مراتب خیلی بهتر از ما عمل کرده است.
جالبه که بعضی از مسئولین اظهار می کنند که از عدم ورود بخش خصوصی به بازار‌های همسایه تعجب میکنند البته نه همه مسئولین من روی صحبتم با آن  تعداد محدود که گا‌ها نسبت به بقیه طلب کار‌تر هم هستند من هم از مسئولین تعجب میکنم ایا ما باید از دلالانی توقع صادرات داشته باشیم که فقط به فکر سود خودشان هستند.
 
هر جور هم حساب کنیم از واردات بیشتر به جیب میزنند تا صادرات یا باید از اون کشاورزی توقع صادرات داشته باشیم که هنوز در پیچ و خم خیلی از ادارات داخلی به دام افتاده است چه برسد به قوانین پیچیده تجارت بین الملل من توقعم از قوای سه گانه است که باید با قوانین منصفانه اول جلوی واردات بی رویه مثل جریان هلویی که ذکر شد رو بگیرند و نگذارند که جیب یه عده رانت خوار پر بشود و کشاورز زحمت کش بد بخت بشود  و دوم روند صادرات را  اسان‌تر کنند و راهکار‌های  آن را به تجار و تولید کننده یاد بدهند.
 
و سوم این که خودشون وارد کار بشوند و با مذاکرات بین المللی برای تولید کننده بازار پیدا کنند تا تولید کننده بدون دغدغه پیدا کردن بازار فروش فقط به تولید و بهبود کیفیت آن فکر کند مثلا ما چند سالی رو صرف مذاکرات برجامی کردیم، اما چقدر از مذاکرات ما جدا از بخش بانکی که در پایان نفعی برای ما نداشت در جهت پیدا کردن بازار اقتصادی در کشور‌های اتحادیه اروپا بود.
 
اما اولویت اول طرف مقابل پیدا کردن بازار مصرف در ایران بود چیزی که با اوردن فعالین اقتصادی در بخش‌های مختلف صنعتی به ایران اون رو نشون دادند اصلا به غیر از اتحادیه اروپا ما چقدر در کشور‌های همسایه برای پیدا کردن بازار مصرف مذاکره کرده‌ایم؟ بازار مصرفی که با توجه به قیمت مناسب و کیفیت کالای ایرانی حداقل در عرصه مواد غذایی کاملا واضح است که توان رقابت با کالای امریکایی و اروپایی در منطقه را داریم.
 
یکی از اقدامات ترکیه ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای ترک در کشور‌های منطقه مثل عراق است بنابر امار اگر ایران بتواند تنها بیست درصد از بازار‌های منطقه را در دست بگیرد حداقل چهار میلیون فرصت شغلی ایجاد می شود  چیزی که حداقل در بخش مواد غذایی شایستگی و شرایط ان را داریم.
 
علی مزروعی- دانشجوی کارشناسی ترم ۴ رشته کشتی سازی دانشگاه دریانوردی چابهار
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب: 451450
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *