۰

قرارداد احداث خط لوله انتقال گاز ایرانشهر - چابهار امضا شد

قرارداد احداث خط لوله انتقال گاز ایرانشهر - چابهار میان دو وزارتخانه نفت و دفاع با هدف گازرسانی به جنوب استان سیستان و بلوچستان امضا شد.
قرارداد احداث خط لوله انتقال گاز ایرانشهر - چابهار امضا شد
به گزارش چهاربهاران، قرارداد احداث و اجرای خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار با انشعاب از خط هفتم سراسری، صبح امروز با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امضا شد.
هدف از امضای این قرارداد، احداث خط انتقال گاز با هدف گازرسانی به صنایع و جمعیت خانگی چابهار در جنوب استان سیستان و بلوچستان است. افزون بر این، اجرایی شدن صادرات گاز ایران به عمان نیز در گرو بهره‌برداری از این خط انتقال است.
اجرای این پروژه مطابق دیگر طرح‌های شرکت ملی گاز برعهده شرکت مهندسی و توسعه گاز است که بسیاری از طرح‌های خود را با تکیه بر توان پیمانکاران داخلی و در قالب قراردادهای BOT اجرا می‌کند. بر این اساس، اجرای طرح خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار نیز برعهده شرکت پیمانکار وابسته به وزارت دفاع گذاشته شده است.
خط لوله انتقال گاز ایرانشهر - چابهار از اسفند ۹۵ با پیمان‌سپاری از سوی بخش خصوصی در حال اجراست و تاکنون بیش از ۱۷ درصد پیشرفت داشته است. این خط برای تامین گاز طبیعی به صورت خوراک و سوخت صنایع پتروشیمی، فولاد و نیروگاه‌های چابهار و کنارک در نظر گرفته شده و در اولویت طرح‌های شرکت ملی گاز قرار دارد.
مطابق این قرارداد، شرکت پیمانکار موظف به سرمایه‌گذاری و اجرای خط انتقال گاز است. این خط در ابتدا از خط ۵۶ اینچ هفتم سراسری منشعب می‌شود و به طول ۲۰۰ کیلومتر با قطر ۵۶ اینچ ادامه می‌یابد. تامین این حجم از لوله و سرمایه مورد نیاز برای ۲۰۰ کیلومتر اولیه با شرکت ملی گاز است، اما تامین سرمایه و لوله‌های مورد نیاز در ادامه مسیر خط برعهده پیمانکار قرار گرفته است.
پس از پایان احداث خط، پیمانکار موظف به تزریق گاز در خط ایرانشهر به چابهار است که در پی آن، هلدینگ پتروشیمی در چابهار از سوخت گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد. از آنجا که تامین گاز و احداث خط انتقال برعهده شرکت پیمانکار قرار گرفته، تا زمانی که هزینه احداث خط و تامین گاز میان شرکت پیمانکار و شرکت ملی گاز تسویه شود، پتروشیمی‌های چابهار از سوخت گاز استفاده خواهند کرد و پس از آن، طرح به شرکت انتقال گاز واگذار می‌شود.
انتهای پیام/
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب: 451441
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *