۰
نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی

الحاق بندر به منطقه آزاد چابهار کارشناسی نشده می باشد

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی گفت: الحاق بندر به منطقه آزاد بدون علت منطقی تنها مانع تراشی بر امور اداری و عملی بوده و باید با طرح جامع مطرح و پیگیری شود.
الحاق بندر به منطقه آزاد چابهار کارشناسی نشده می باشد
عبدالغفور ایرانژاد در گفت و گو با چهاربهاران اظهار کرد: دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از انجام تفاهم های اولیه برای الحاق دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده سرزمینی منطقه آزاد چابهار خبر داد که کارشناسی نشده است و صحیح نیست و به ضرر مردم این منطقه است، به همین دلیل به شدت مخالف آن هستم.
​وی با بیان این که هرگونه اظهار نظر مسئولان باید همراه با کار کارشناسی و درست باشد و همراه با توسعه ملی و توسعه محلی انجام شود افزود: نمایندگان مجلس چنین اجازه ای را نخواهند داد، چرا که مجلس منافع مردم شهرستان های محروم و دورافتاده از جمله چابهار را در اولویت قرار می دهد.
وی با اشاره به الحاق چابهار به شهرهای همجوار ادامه داد: طرح الحاق کامل شهر چابهار و قسمتی از محدوده ورودی از طرف شهرستان های سرباز و کنارک پیشنهاد شده است که تحقق این امر می تواند بسیاری از مشکلات پیش رو را مرتفع کند.
ایران نژاد تصریح کرد: منطقه آزاد چابهار در 24 سال گذشته عملکرد سراسر ضعیف و قابل انتقادی در زمینه ایجاد اشتغال و توجه نکردن به توسعه مناطق همجوار داشته است و از انجام وظایف محوله و قانونی و تامین زیرساخت های خود عاجز بوده است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: منطقه آزاد چابهار حتی توان ساماندهی، توسعه و آبادانی روستای تیس، تنها روستای واقع شده در محدوده این منطقه را نداشته است و خود نیز از سهمیه جیره بندی آب شهر چابهار استفاده می کند.
وی با بیان این که در بودجه های سنواتی سال های اخیر کمتر از پنج درصد به توسعه مناطق همجوار منطقه آزاد اختصاص یافته است تاکید کرد: الحاق بندر شهید بهشتی وکلانتری به منطقه آزاد چابهار سبب می شود که هیچ منافع و بهره ای نصیب منطقه نشود.
نماینده چابهار در مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به قانون مناطق ویژه اقتصادی که به دولت اجازه داده است برای تحقق اهداف مدنظر، بندر را به عنوان منطقه ویژه اقتصادی اعلام کند باید همچون مدل هایی مانند بنادر امام خمینی (ره)، شهید رجایی و امیرآباد برای چابهار عمل کرد.
وی چابهار را مصداق بندرعباس عنوان و تشریح کرد: چنان‌چه بنادر شهید بهشتی و کلانتری به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شوند این امر می تواند به منتفع شدن صاحبان کالا، افزایش تخلیه و بارگیری کشتی ها، افزایش ترافیک کالا و بار و رونق و توسعه تجارت و اقتصاد منجر شود.
ایران نژاد مطرح کرد: برای مرحله نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بیش از یک میلیارد دلار هزینه شده است و انتظار می رود هزاران شغل برای مردم بومی چابهار، کنارک و جنوب سیستان و بلوچستان ایجاد کند، با وجود منطقه آزاد چابهار و بنادر شهید بهشتی و کلانتری نباید هیچ یک از افراد بومی سواحل مکران در محدوده شهرستان های چابهار و کنارک بیکار باشند.
​انتهای پیام/ک
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب: 451407
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *