به دلیل نبود زیرساخت ها

مرز «ریمدان» فرصتی که تهدید می‌شود

23 فروردين 1397 ساعت 11:12

گذرگاه بین‌المللی «ریمدان» بیش از یک سال است که به دلیل نبود زیرساخت به‌جای آنکه تبدیل به فرصت شود، با مهاجرت روستاییان و خالی شدن مرز، تبدیل به یک تهدید شده است.


به گزارش چهاربهاران، بازارچه‌های مرزی در همه‌ جای جهان نقش مهمی در ایجاد اشتغال محلی، توسعه اقتصاد کشور و از مهم‌تر تبدیل مرزها از تهدید به فرصت دارند، به‌ خصوص آنکه این بازارچه‌ها در محدوده مرزهای ناپایدار باشند، مانند مرز ایران با پاکستان که در سال‌های اخیر یکی از ناپایدارترین مرزها بوده است.

ایران با پاکستان ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد که در استان سیستان و بلوچستان واقع است، در طول این مرز سه گذرگاه بین‌المللی رسمی مورد توافق دو کشور وجود دارد که شامل مرز و گذرگاه میرجاوه در شهرستان میرجاوه، مرز و گذرگاه «پیشین» در شهرستان سرباز و در نهایت مرز و گذرگاه «ریمدان» در محدوده شهرستان چابهار است.

کشور همسایه پاکستان و جمعیت ۱۶۰ میلیون‌نفری آن‌یکی از بکرترین بازارها برای صادرات محصولات ایرانی است؛ ایران نیز این موضوع را به‌خوبی درک کرده و از سال‌ها قبل طرح‌هایی برای صادرات به پاکستان در دستور کار قرار داده است، ازجمله صادرات گاز ایران با خط لوله موسوم به صلح و یا صادرات برق و محصولات پتروشیمی ایران به پاکستان.

کشور پاکستان هم همیشه تمایل وافری به توسعه روابط اقتصادی خود با ایران نشان داده و طرح تجارت آزاد میان دو کشور باوجود ظرفیت‌های فراوان در دو کشور همسایه و هم‌مرز را به ایران پیشنهاد کرده است.

انتهای پیام/
 


کد مطلب: 451394

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/451394/مرز-ریمدان-فرصتی-تهدید-می-شود

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir