رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار:

چابهار به‌واسطه خشکسالی‌ها دارای بالاترین رشد جمعیت در جهان است

20 فروردين 1397 ساعت 8:49

رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار گفت: چابهار به‌واسطه خشکسالی‌های ۲۰ ساله سیستان و بلوچستان و مهاجرت فزاینده روستاییان دارای بالاترین رشد جمعیت در جهان است.


به گزارش چهاربهاران، معین‌الدین سعیدی با اشاره به بحران خشکسالی در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: به‌جرات می‌توان گفت بیشترین بار و تأثیر خشکسالی‌های ۲۰ ساله سیستان و بلوچستان بر روی چابهار است و این‌ بندر راهبری به‌واسطه خشکسالی‌ها با حدود ۱۰ درصد رشد جمعیت دارای بالاترین نرخ رشد جمعیت در جهان شده است.

 
وی افزود: خشکسالی‌های پی‌درپی، مردم بیش از ۱۶۰ هزار نفر از روستاهای چابهار را با بحران جدی آب مواجه‌کرده و بیش از ۸۰ درصد دام‌های سبک و سنگین روستاییان در بخش‌های مرکزی، «دشتیاری» و «پلان» شهرستان راهبردی چابهار تلف ‌شده‌اند.
 
رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار تصریح کرد: خشکسالی‌های ۲۰ ساله ۶۵ میلیارد تومان خسارت به کشاورزان موز و انبه تنها در منطقه «باهوکلات» وارد کرده است و روستاییان را مجبور کرده زمین‌ها و دام خود را رها کنند و به‌صورت فزاینده‌ای به‌ چابهار مهاجرت کنند.
 
به گفته سعیدی روستاییان خسارت دیده از خشکسالی به امید یافتن کار و زندگی بهتر به بندر چابهار مهاجرت کرده‌اند و هم‌اکنون با ابتدایی‌ترین امکانات و شاخص‌های زندگی در حاشیه شهر چابهار با بیش از ۵۱ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند.
 
وی بابیان اینکه، به‌گفته کارشناسان سرعت رشد حاشیه‌نشینی و الگوی زیست حاشیه‌نشیان چابهاری در جهان کم‌سابقه است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۶۳ درصد جمعیت ۱۰۶ هزارنفری بندر چابهار بدون آب، برق و امکانات درمانی در زاغه‌نشین‌های مرادآباد، کمب، میرآباد، جنگلوک، عثمان‌آباد، رمین، نوک‌آباد، هوت آباد و پشت پمپ‌بنزین زندگی می‌کنند.
 
به گفته رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار، درصورتی‌که به‌موقع فکری به حال مهار خشکسالی و مهاجرت فزاینده روستاییان نشود عمده روستاهای چابهار خالی از سکنه خواهند شد و بحرانی همه‌جانبه بندر راهبری چابهار را فرا خواهد گرفت.

انتهای پیام/


کد مطلب: 451377

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/451377/چابهار-به-واسطه-خشکسالی-ها-دارای-بالاترین-رشد-جمعیت-جهان

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir