۰
توسط اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان انجام می شد؛

پایش مستمر و دراز مدت پارامترهای دریایی در سواحل مکران

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان گفت: پایش مستمر و دراز مدت پارامترهای دریایی در سواحل مکران جهت بهره برداری در زمینه های ناوبری، هواشناسی، عمرانی و نیز بهره برداری علمی از داده های دریایی توسط اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان انجام شده است.
پایش مستمر و دراز مدت پارامترهای دریایی در سواحل مکران
به گزارش چهاربهاران، ابوالقاسم اسدی با اشاره به اینکه، پیش نیاز هر گونه توسعه، انجام مطالعات زیربنای در حوزه های مختلف است اظهار کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان برای جامع عمل پوشاندن به رسالت و نقش حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی اصلی دریا و ساحل در سطح کشور و نیز اهمیت و ضرورت ملی و بین المللی ثبت مداوم و آنالیز پارامترهای دریایی انجام شد.

وی افزود: این پارامترها شامل موج، جریان، رسوب و تراز آب، به منظور بهره برداری در زمینه های ناوبری و دریانوردی و همچنین جهت ایجاد بستر اطلاعاتی پایه برای فعالیت های عمرانی ساحلی و فرا ساحلی در چشم انداز و افق توسعه سواحل مکران، از دهه گذشته تاکنون اقدامات قابل توجهی را برای جمع آوری و ثبت داده های فیزیک و شیمیایی آب دریا در قالب پروژه های "شبکه اندازه گیری مشخصه های دریایی " و " پایش و مطالعات شبیه سازی سواحل مکران" انجام داده است.

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان بیان کرد: در سنوات گذشته به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی از مشخصه های امواج و نیز عدم دقت کافی در نتایج حاصل از روابط تجربی و نیمه تجربی که منجر به ایجاد خسارات و آسیب های جدی به سازه های دریایی مخصوصاً معضل رسوب گذاری، فرسایش و خوردگی در بنادر و سازه های دریایی کشور شده بود.

وی ادامه داد: بنابراین سازمان بنادر و دریانوردی از سال ۱۳۶۹ اقدام به تعریف پروژه اندازه گیری مشخصه های دریایی کند که پس از انجام مطالعات اولیه شبکه بهینه اندازه گیری پارامترهای دریایی، نسبت به تامین سه ایستگاه آب عمیق (بویه موج نگار) در سال ۱۳۷۰جهت ثبت پارامترهای هواشناسی و اقیانوس شناسی دور از ساحل اقدام شد، بطوریکه ایستگاه چابهار به عنوان یکی از اولین ایستگاه های کشور راه اندازی و از سال ۱۳۷۰ به صورت مداوم نسبت به ثبت و آنالیز پارامترهای دریایی و هواشناسی اقدام کرده است.

اسدی گفت: ایستگاه بویه موج نگار بندر چابهار در آب های یک ونیم مایلی جنوب بندر شهید بهشتی چابهار و در عمق بالای ۸۰ متر مستقر بوده و مشخصه های دریایی را از جمله سرعت باد جهت باد ، دمای هوا،‌ رطوبت نسبی، ‌فشار هوا، ‌ارتفاع و جهت موج، ‌شوری آب،‌ دمای آب و . . . را ثبت می کند و با استفاده از امواج رادیویی به ایستگاه ساحلی مخابره کرده و پس از پردازش داده سنسورد و طبقه بندی اطلاعات، از طریق پایگاه اینترنتی marinedata.pmo.ir قابل دسترسی و بهره برداری سازمان های تخصصی دانشگاه ها و سایر بهره برداران است.
انتهای پیام/
 
 
 
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب: 451369
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *