۰

هند ۳۲ دستگاه تجهیزات تخلیه و بارگیری کالا در چابهار مستقر می‌کند

‌مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: هند قرار است ۳۲ دستگاه جرثقیل و تجهیزات تخلیه و بارگیری کالا و کانتینر را در بندر چابهار مستقر کند.
هند ۳۲ دستگاه تجهیزات تخلیه و بارگیری کالا در چابهار مستقر می‌کند
به گزارش چهاربهاران، بهروز آقایی اظهار کرد: ‌هند برای صادرات و واردات کالا از طریق بندر چابهار در تجهیز، راه اندازی و راهبری ترمینال‌های بندری کالا و کانتینر در بندر چابهار سرمایه‌گذاری می‌کند.
وی افزود: علاوه‌ بر این هند یک خط اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار اختصاص داده که سازمان بنادر در مرحله اول در حال بررسی تجهیزات موردنیاز برای سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد ترمینال مکانیزه و اختصاصی ‌غلات در بندر ‌چابهار است.
‌مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: همچنین دولت هندوستان قرار است ۸۰۰ میلیون دلار در پٰروژه راه‌آهن «چابهار-زاهدان» و اتصال ریلی چابهار به خط سراسری و بین‌المللی سرمایه‌گذاری کند که قرارداد آن در سفر اخیر رئیس‌جمهور ‌محترم به هند نهایی شده است.
وی گفت: با توجه به مشکلات سیاسی میان هند و پاکستان و همچنین پاکستان و افغانستان، دولت هندوستان تمایل دارد از طریق بندر چابهار به بازارهای هدف در افغانستان و ۵ کشور آسیای میانه متصل شود و واردات و صادرات خود را از طریق این بندر عملیاتی کند.
آقایی بیان کرد: البته این تمایل هند علاوه بر دلایل و مشکلات سیاسی هند و پاکستان دلایل اقتصادی هم دارد، برای مثال چابهار در مقایسه با کراچی، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بندر در پاکستان، حدود ۷۰۰ کیلومتر به کشور افغانستان نزدیک‌تر است و طبیعتا هند با  وجود مزیت‌های موجود چابهار را برگزیده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: ارزش مبادلات هند با افغانستان و کشورهای آسیای میانه حدود ۱۶ میلیون تن کالا به ارزش ۱۷ میلیارد دلار در سال است که با توجه به تعهد ۱.۱ میلیون دلاری گندم اهدایی هند به افغانستان و راه‌اندازی خط منظم کشتیرانی «هند-چابهار» امیدواریم با افتتاح فاز اول بندر شهید بهشتی و ارائه بسته‌های تشویقی به سرمایه‌گذاران و صاحبان کالا بخش مهمی از کالای صادراتی هند به افغانستان و آسیای میانه در چابهار جذب شود.
وی خاطرنشان کرد: در اولین گام در حال حاضر محموله ۱۱۰ هزارتنی گندم اهدایی در قالب تعهد ارسال  ۱.۱ میلیون تن گندم دولت هند از چابهار در حال انتقال به افغانستان است و با انتقال  اولین محموله کالای صادراتی افغانستان به هندوستان در نیمه ابتدای سال جاری، ضمن تحقق انتقال کالا به صورت دوسر بار  هزینه های حمل کاهش و جریان کالا به صورت پایدار استمرار خواهد داشت.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب: 451360
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *