۰
تحلیلی از ابعاد سفر رئیس جمهور به هند؛

حضور اقتصادی هند در افغانستان از طریق ایران در آسیای میانه همگرایی منطقه ای را فراهم می کند/ از دلایل مهم سفر رئیس جمهور به هند ايجاد ثبات امنيتي منطقه است

حضور اقتصادی هند در افغانستان از طریق ایران در کوتاه مدت و به تبع آن در آسیای میانه می تواند زمینه ایجاد همگرایی منطقه ای را فراهم کند.
حضور اقتصادی هند در افغانستان از طریق ایران در آسیای میانه همگرایی منطقه ای را فراهم می کند/ از دلایل مهم سفر رئیس جمهور به هند ايجاد ثبات امنيتي منطقه است
کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، با اشاره به اینکه یکی از برنامه های راهبردی هندوستان طی سالیان اخیر سرمایه‌گذاری اقتصادی در افغانستان جهت تاثیرگذاری در معادلات امنیتی منطقه و کسب سود از طریق بندر چابهار بوده است عنوان کرده است که نیتین گادکاری وزیر کشتیرانی هند و عباس آخوندی همتای ایرانی وی روز چهارشنبه 17 آبان ماه امسال تفاهمنامه مربوط به توسعه بندر چابهار در خلیج عمان را امضا کردند، در ادامه دولت هند با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرده است که شرکت های هندی پروژه توسعه بندر چابهار را اجرا خواهند کرد.

محمدعلی رحیمی نژاد با اشاره به سفر چند روز گذشته رئیس جمهور کشورمان به هند و دیدار با مقامات این کشور گفته است که هند یکی از شرکای استراتژیک و مهم آمریکا محسوب می شود و قراردادهای مهمی نیز با این کشور داشته است اما درباره ارتباط اقتصادی با افغانستان که ایران یک واسطه محسوب می شود، مانعی ایجاد نکرده است. حضور اقتصادی هند در افغانستان از طریق ایران در کوتاه مدت و به تبع آن در آسیای میانه می تواند زمینه ایجاد همگرایی منطقه ای را فراهم کند.

توافق فوق در حالی بود که ایران و هند در سال 2003 میلادی با توسعه بندر چابهار در خلیج عمان و در نزدیکی مرز ایران و پاکستان، موافقت کرده بودند ولی این طرح به علت تحریم های غرب با پیشرفت ناچیزی روبرو شده بود؛ علت اصلی این همکاری را می توان علاوه بر تلاش هند برای مقابله با گروهک های تروریستی و رشد اقتصادی، همکاری اقتصادی رقبای سیاسی و اقتصادی هند یعنی چین و پاکستان با امضای قرارداد 46 میلیارد دلاری برای گسترش همکاری های انرژی دانست.

به گفته کارشناس مسائل بین الملل از دلایل مهم سفر رئیس جمهور به هند و پیگیری جهت تحکیم روابط را می توان؛ اهمیت امنیت افغانستان برای کشورمان دانست. صلح و امنيت در افغانستان، وجود سياست هاي اشغال گرانه آمريكا و خصوصاً سياست هاي پنهان برخي كشورها به منظور انتقال مواد مخدر و باندهاي قاچاق اسلحه و گروههاي خرابكارانه به ايران مواردي است كه همواره ايجاد ثبات امنيتي منطقه را به مخاطره افكنده است.

رحیمی مهمترين منابع تنش زاي سياسي- امنيتي در روابط ايران و افغانستان را در مؤلفه هاي فعاليت اشرار و قاچاقچيان مواد مخدر در داخل و آن سوي مرزها، فعاليت گروه هاي تروريستي كه اقدامات منفي سياسي وضد امنيتي مرتكب مي شوند، دانست و حضور مهاجرين افغان و تبعات ناشي از اين حضور، قاچاق و جرائم خشن را جستجو كرد.

 این کارشناس گفته است که در شرایطی که آمریکا با نقض برجام و اعمال تحریم های یک جانبه به دنبال ضربه زدن به مردم ایران است، اهمیت همسایگان و ارتباط قوی دیپلماتیک با سایر کشورها مشهود می شود، از طرف دیگر با سرمایه گذاری هند در بندر چابهار می توان به حضور سایر کشور ها به بازار آسیای میانه و کسب درآمدهای گمرکی و تجاری برای کشور امیدوار بود.
در همین زمینه بود که رویترز نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران قصد دارد در سفر خود به هند، میلیاردها دلار سرمایه گذاری از هندی ها جذب کند.

این سفر در شرایطی انجام می شود که آمریکا فشارهای خود برای بازنگری در برجام و وضع مجدد تحریم ها علیه ایران را افزایش داده است.

به گفته رحیمی هند در تلاش است تا با توسعه بندر چابهار در ساحل شرقی ایران، از طریق این بندر ضمن دور زدن رقیب سنتی اش پاکستان، راه خود را به سوی بازارهای آسیای میانه و افغانستان باز کند، اما به دلیل نگرانی از احتمال خروج آمریکا از برجام، پیشرفت این پروژه بسیار کند بوده است و امیدواریم ایجاد روابط با کشورهای همسایه و دارای اشتراک با کشور به رفع مشکلات جاری و آینده منجر شود.

در مجموع با وجود همه این شرایط به نظر می رسد که هندوستان به‌عنوان یکی از قدرت‌های نوظهور جهانی خیز بلندی برای توسعه چابهار برداشته و باید با تسهیل قوانین هرچه سریع‌تر سرمایه‌اش را در چابهار جذب و طرح ها را اجرایی کرد.

انتهای پیام/ ف
پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب: 451227
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *