۰

راه اندازی ایستگاه های مطالعه نوروزی در روستا دوستدار کتاب رمین

روستای رمین شهرستان چابهار که با داشتن سواحل ماسه ای و صخره ای بکر و کوه های مریخی در اطراف آن، یکی از روستاهای هدف گردشگری استان سیستان و بلوچستان به حساب می آید؛ در طول سال به خصوص در ایام تعطیلات نوروزی پذیرای بسیاری از هموطنان از نقاط مختلف کشور و همچنین گردشگرانی از نقاط مختلف جهان است.
راه اندازی ایستگاه های مطالعه نوروزی در روستا دوستدار کتاب رمین
به گزارش چهاربهاران، روستای رمین در چابهار مردمی کتابخوان دارد. بچه های این روستا برای کتابخوانی روی شن های ساحل چابهار گرد هم می نشینند و برای هم قصه می خوانند. قصه رمین و کتابخوانی اهالی و بچه هایش را که مرور می کنیم به رد پای عبدالحکیم بهار می رسیم.
عبدالحکیم یکی از صیادان منطقه رمین است که بدون انتظار برای کمک‌دولتی، آستین بالا زد و در خانه کوچک و محقر خود کتابخانه ای بر پا کرد.
عبدالحکیم بهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، گفت: روستا رمین از روستاهای دوستدار کتاب کشور به شمار می رود در نظر دارد با هدف افزایش سطح تماس گردشگران با کتاب، دسترسی سریع و آسان به منابع اطلاعاتی مفید و ترویج مطالعه مفید اقدام به راه اندازی ایستگاه های مطالعه در اماکن گردشگری روستا کند.
این صیاد افزود: در این طرح کتاب هایی با موضوعات مختلف در قفسه ایستگاه مطالعه نوروزی قرار می گیرد که گردشگران بعد از مطالعه، این کتاب ها را به قفسه یا قفسه ای که در نقاط دیگر تعبیه  شده است برمی گردانند.
این صیاد خوش ذوق در خصوص اجرای طرح سبدهای کتاب صیادی بیان کرد: بیشتر مردم رمین صیادند. صیادانی که ۴۵ روزی را روی آب میگذرانند. حضور طولانی مدت صیادها در دریا مرا به این فکر انداخت که سبدهای سیار کتابخوانی را راه اندازی کنم تا صیادها هم کتاب بخوانند؛ طرحی که با استقبال صیادان روبه رو شد
بهار در ادامه افزود: نخستین مسابقه کتابخوانی "روستای رمین" برای گسترش فرهنگ کتابخوانی در این روستا از مهرماه سال جاری آغاز شده بود، با مشارکت چشمگیر کودکان و نوجوانان مورد استقبال قرار گرفت که از مهر تا پایان دی ماه بیش از صدها کتاب توسط آنان مورد مطالعه، بلند خوانی، خلاصه نویسی، نقد و برسی قرار گرفت.
وی گفت: نتیجه فعالیت های دانش آموزان کتابخوان مدارس مدت ۱۰ روز توسط مربیان کتابخوانی روستا مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفت که  ۵۰ نفر در این رقابت برتر شناخته شدند و جوایزی به رسم یادبود به انها اهدا شد.
صیاد روستا رمین خاطرنشان کرد: در روستا رمین، برنامه های مختلفی برای تشویق کودکان و نوجوانان و برای تقویت خوب خواندن و نوشتن آن ها اجرا می‌شود از جمله؛ تهیه و تامین ‌منابع علمی و داستانی از طریق کتابهای کتابخانه، تحقیق و تفحص پیرامون شخصیت های علمی، فرهنگی و...،ستفاده مطلوب و ایده ال از منابع موجود کتابخانه ( فرهنگ نامه ها، دایره المعارف ها، دانش نامه ها و...) و فعالیت های گروهی در این حوزه، خلاصه نویسی مطالب آموخته شده و ارائه خلاصه فعالیت گروه، در جمع دوستان بخشی از فعالیت های کودکان و نوجوانان روستای رمین است که به آن اشاره شد.

انتهای پیام/ ف
 
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب: 451215
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *