۰
کارشناس مسائل اقتصادی:

سطح پایین تعاملات بین الملی بانکی در فضای پسابرجام باعث فضای ملتهب ارزی شده است/ عدم سرمایه گذاری بر روی تولید داخلی دام و طیور علت گرانی تخم مرغ است

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تشدید نوسان بازار ارز طی روزهای اخیر موجب شده تا قیمت ها در این بازار باردیگر به صورت لحظه ای تغییر کند و هر ساعت رکورد جدیدی را به ثبت رساند.
سطح پایین تعاملات بین الملی بانکی در فضای پسابرجام باعث فضای ملتهب ارزی شده است/ عدم سرمایه گذاری بر روی تولید داخلی دام و طیور علت گرانی تخم مرغ است
محمد گنجی در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، یکی از عوامل اثرگذار در نظام بانکی و به ویژه بازار ارز را موضوع تعاملات بین المللی با بانک های جهان دانست و اظهار کرد: تعاملات بین المللی بانکی هنوز در سطح پایینی قرار دارد و نتوانسته است در فضای پسابرجام، روند مطلوب و اثرگذاری را در اقتصاد ایران داشته باشد.
وی افزود: به طوریکه این روزها نرخ حواله های ارزی به دلیل روابط سطح پایین و نامطلوب بانک های داخلی با خارجی، با هزینه های بالایی انجام می شود و همین افزایش نرخ حواله ارزی، در جهت افزایش نرخ داخلی ارز، اثر منفی می گذارد.
کارشناس امور اقتصادی بیان کرد: تجربه سال های قبل ثابت کرده که با گرانی دلار، قیمت سایر کالاها و خدمات خواسته و ناخواسته افزایش پیدا می کند و همین امر بهانه ای می شود برای افراد سودجود و سوداگر تا از آب گل آلود ماهی بگیرند.
این استاد اقتصاد با اشاره به گرانی کالای اساسی تخم مرغ تصریح کرد: در یک بازه زمانی کوتاه کاهش عرضه نسبت به تقاضا، موجب شد تا قیمت‌ها افزایش یابد و گرانی این کالا که به عنوان یک کالای پر مصرف در بین مردم می باشد و قدرت خرید اقشار مستضعف و کم درآمد جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.
وی ادامه داد: در این میان، دولت به منظور کنترل قیمت‌ها و تنظیم بازار تخم مرغ، بخشنامه‌ای را برای واردات این کالا صادر کرد تا تعادل را در بازار این کالا ایجاد کند.
گنجی افزود: تجربه نشان داده که دولت، همواره در زمان ارزانی، سیستم تنظیم بازار را رها می‌کند و اقدامات حمایت‌کننده از تولید را نیز به فراموشی می‌سپارد.
وی خاطرنشان کرد: اما در زمان گرانی آسان‌ترین مکانیزم را که همان واردات است در پیش می‌گیرد، به عبارتی دولت همواره در تنظیم بازار به‌صورت واکنشی عمل کرده و کنش نداشته است. این در حالی است که دولت برای پایداری و تنظیم بازار به جای دخالت باید به نظارت بپردازد و خلأها را مرتفع کند و الگوهای سنتی تنظیم بازار را تغییر دهد؛ به گونه‌ای‌که به جای سیاست واردات بازار را از منظر تولید تنظیم کند.
انتهای پیام/ف
 
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب: 451123
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *