مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خبر داد:

فرصت بانکرینگ بندر چابهار در اختیار کشور امارات

1 بهمن 1396 ساعت 13:12

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بیش از 50 درصد بانکرینگ جهان در خلیج فارس انجام می شود و فرصت های بانکرینگ بندر چابهار به جیب بنادر اماراتی می رود.


​بهروز آقایی در گفت و گو با چهاربهاران اظهار کرد: قرار گرفتن در مسیر اصلی تردد کشتی‌ها به خلیج‌فارس و عبور تعداد بسیار زیادی از کشتی‌های نفتکش و تجاری از تنگه هرمز موقعیتی بسیار استثنایی برای ایران رقم‌زده است.
​وی با اشاره به کشورهای مشترک عبوری از دریای عمان افزود: کشتی‌های عبوری و نفتکش‌ها به مقصد کشورهای عراق، کویت، عربستان، امارات، قطر و بحرین که وارد خلیج‌فارس می‌شوند به‌ اجبار باید از منطقه دریای عمان و از نزدیکی بندر چابهار عبور کنند و این مسئله منطقه چابهار را به یکی از پرترددترین مناطق دریایی جهان مبدل کرده است.
وی توسعه بندر شهید بهشتی را در این صنعت مهم دانست و ادامه داد: بیش از 50 درصد کل بانکرینگ جهان در منطقه خلیج‌ فارس انجام می‌شود که از این میزان، سهم غالبی از آن را بندر فجیره امارات به خود اختصاص داده؛ با توجه به اینکه میزان قابل‌ توجهی از سوخت مورد معامله این بندر برای انجام بانکرینگ به‌ طور مستقیم از طریق ایران فراهم می‌شود؛ تنها با در نظر گرفتن ملاحظاتی، با سرمایه‌گذاری هوشمندانه می‌توان بیش از نیمی از این سهم بانکرینگ را به بازار داخلی کشور اختصاص داد.
آقایی تصریح کرد: در حال حاضر بندر فجیره امارات سالانه بیش از 15 میلیارد دلار درآمد از محل سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری کسب می‌کند و این در حالی است که از 24 میلیون تن سوختی که در فجیره بانکر می‌شود 85 درصد آن توسط ایران تأمین می‌شود.
به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در صنعت دریا بیش از 35 درصد هزینه عملیاتی یک کشتی هزینه سوخت است که با توسعه صنایع دریایی، حمل‌ و نقل دریامحور، افزایش کشتی‌های نفتکش و حمل و انتقال انرژی در آب‌های آزاد نیاز به بانکرینگ و مدرنیزه کردن این صنعت مبتنی بر ایجاد ترافیک دریایی روز به‌ روز گسترده‌تر شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: صنعت بانکرینگ در کنار یک بسته از خدمات شامل خدمات فنی، آب‌رسانی، آذوقه‌ای و تعمیرات اساسی توجیه‌پذیر خواهد بود؛ بنابراین تا زمانی که نتوانیم بسته مشخصی در حوزه بانکرینگ ایجاد کنیم نمی‌توانیم خطوط کشتیرانی را جذب کنیم.
انتهای پیام/ک


کد مطلب: 451053

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/451053/فرصت-بانکرینگ-بندر-چابهار-اختیار-کشور-امارات

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir