۰
یادداشتی از کارشناس ارشد مسائل بین الملل؛

حادثه سانچی و انعکاس بی تدبیری بین المللی در صنعت دریانوردی ایران/ جای خالی دیپلماسی حوادث در کنار دیپلماسی خنده

نفتکش سانچی نزدیک به یک هفته در آتش بی تدبیری مسئولین می‌سوخت که بیانگر کم‌‌کاری چینی‌‌ها در اطفا حریق است؛ تا جایی که نفتکش منفجر شد و مرگ تمام خدمه به صورت قطعی اعلام شد.
حادثه سانچی و انعکاس بی تدبیری بین المللی در صنعت دریانوردی ایران/ جای خالی دیپلماسی حوادث در کنار دیپلماسی خنده


به گزارش چهاربهاران، کشتی سانچی روز شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ متعلق به شرکت ملی نفت‌کش ایران که از عسلویه حرکت کرده بود و قرار بود جهت تحویل میعانات گازی عازم داسان کره جنوبی شود، در راه با یک کشتی فله‌بر چینی با ۶۴ هزار تن بار غله به نام «کریستال» در سواحل چین برخورد کرد. در این حادثه ناگوار که منجر به مرگ 32 نفر از خدمه کشتی گردید، شاهد بازتابهای متعددی در عرصه ملی و بین المللی بودیم.

این حادثه آن هم با تکنولوژی‌های امروزی امری نادر در جهان تلقی می شود که توجه به خسارات و ابعاد حیثیتی آن امری ملموس است. فارغ از دنبال کردن مقصر یا حواشی مطرح شده توسط رسانه ها باید به بازتابهای واقعی این رویداد در سطح بین الملل توجه کنیم.

اولین انعکاس حادثه کشتی سانچی بی تدبیری مسئولین دو کشتی چه طرف چینی و چه ایرانی بوده است. در این باره رسانه ها با توجه به منافع خود برداشت های سیاسی خود را دخیل کردند و باعث ترویج شایعات در جامعه شدند.

سفر این کشتی با پرچم پاناما در بعد بین المللی مهر تایید بر تداوم تحریم ها و ناکامی دولت در رفع تحریم های اولیه بوده است؛ به طوریکه ناچار به ادامه دور زدن تحریم ها شده ایم.

اگرچه برخورد دریایی با این ابعاد اتفاقی بسیار نادر است که همه افراد آشنا با مسائل دریانوردی در جهان متعجب شده اند، اما اگر بدانیم این دومین حادثه برای ناوگان شرکت ملی نفتکش کشورمان در حدود یکسال اخیر است، اوضاع فرق خواهد کرد. در آگوست سال ۲۰۱۶ نیز یک سوپرنفتکش ایرانی نیز با یک کشتی کانتینری در تنگه سنگاپور برخورد کرد.

نفتکش سانچی نزدیک به یک هفته در آتش می‌سوخت که بیانگر کم‌‌کاری چینی‌‌ها در اطفا حریق است؛ تا جایی که نفتکش منفجر شد و مرگ تمام خدمه به صورت قطعی اعلام شد و تنها جسد دو نفر آن هم در بدترین حالت پیدا شدند.

راهکار چیست؟؟
پیگیری حقوقی و قضایی در محاکم بین المللی دریانوردی یکی از شغل های سخت دنیا محسوب می شود که با وجود همه مزایا و تسهیلات اقبال به این شغل از سوی نخبگان دانشگاهی کمرنگ بوده است، انتظار می رود ضمن شناسایی دلایل این صانحه مرگبار تدابیر فنی و حقوقی مناسب جهت احقاق حقوق دریانوردان انجام شود.

همیشه هزینه پیشگیری در همه زمینه ها بهتر از درمان است، بالا بردن قابلیت کارکنان دریانوردی و آشنایی با این رخدادها می تواند بر کاهش خسارات مالی و جانی در آینده شغلی این طیف موثر باشد.

پاسخگویی مسئولین و شفافیت؛ اقدام به شفاف سازی و پاسخگویی مسئولین به حدی با تاخیر انجام گرفت که بستر مناسب برای بروز شایعاتی از قبیل: ساختگی بودن، حمله آمریکا و... در جامعه شکل گرفت. در این راستا اطلاع رسانی اولیه توسط رسانه های داخلی و تبیین توسط مسئولین و کارشناسان، امری مهم تلقی می شود.

محمدعلی رحیمی نژاد- کارشناس مسائل بین الملل
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب: 451037
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *