۰
مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان خبر داد:

رشد 10 درصدی صید ماهی در سواحل مکران در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: صیادان سواحل مکران تنها در سال جاری با استحصال بیش از 250 هزار تن آبزی از دریا حدود 160 هزار تن انواع ماهی را صید کرده‌اند که نسبت به سال گذشته رشد 10 درصدی را نشان می‌دهد.
رشد 10 درصدی صید ماهی در سواحل مکران در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته
هدایت الله میرمرادزهی در گفت و گو با چهاربهاران اظهار کرد: اکثر میزان صید سواحل مکران توسط صیادان در فراساحل انجام می‌شود که غالباً با پیمودن مسافت بیش از دو هزار کیلومتری وارد آب‌های فراساحل می‌شوند و به صید می‌پردازند.
وی با اشاره به در نظر گرفتن تدابیر امنیتی توسط صیادان افزود: صیادان و لنج‌های فراساحل استان احتیاج به همراهی کشتی‌های پشتیان دارند تا هم با تامین سوخت و تدارکات از بروز خطرات احتمالی در دریا جلوگیری کند و هم با تامین انبارهای مناسب میزان بهره‌وری در صید آنها بالا رود، بنابراین برای اولین بار در کشور و در سال جاری با موسسه حکمت برای تامین کشتی پشتیبان قرارداد منعقد شده است.
وی خدمات انجام شده توسط شیلات استان را راهبردی عنوان و ادامه داد: البته برای افزایش میزان صید سیستان و بلوچستان تدابیر دیگری نیز اندیشیده شده، چرا که کشورهای همجوار اقیانوس هند در فصل صید بسیار بیشتر از ایران ماهی برداشت و یا به اصطلاح استحصال می‌کنند.
میرمردازهی تکمیل زیرساخت ها در بنادر استان را موثر در پیشرفت اقتصاد کشور دانست و تشریح کرد: در حال حاضر به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم این کشتی‌ها به صورت موردی در اسکله شماره 5 شهید بهشتی پهلوگیری می‌کنند، هر چند با پیگیری‌های صورت گرفته هم‌اکنون به‌ صورت موردی کشتی‌های فروس و طبس با ظرفیت 150 تا 250 هزار تن در اسکله هفت تیر تخلیه می‌کنند اما با توجه به پتانسیل‌های موجود این مقدار کافی نیست.
وی اذعان کرد: سواحل چابهار و کنارک مستعد پرورش سالانه 300 هزار تن ماهی در قفس است و مجوز احداث 82 هکتار زمین جهت طراحی شهرک شیلاتی پایلوت در رودیک چابهار به همین منظور اخذ شده و تاکنون دو میلیارد ریال اعتبار جهت مطالعات در زمینه پرورش ماهی در قفس در جنوب سیستان و بلوچستان تخصیص داده شده است.
میرمرادزهی تصریح کرد: این طرح در سال 94 در ردیف طرح‌های اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان به تصویب رسیده، چرا که به ازای هر قفس در این طرح 3 شغل ایجاد می‌شود و این طرح مبتنی بر استفاده از ظرفیت‌های خالی دریاست.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: مقرر شده 700 متر اسکله در بندر شهید بهشتی برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ صید صنعتی در نظر گرفته شود که با احداث این اسکله کشتی‌های بزرگ پرساینر(صید صنعتی) با ظرفیت دو هزار تن قادر خواهند بود در این اسکله تخلیه کنند.
​انتهای پیام/ک

 
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب: 451033
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *