۰

فاجعه تجارت غیرقانونی باله کوسه در جهان/ کشف محموله غیرمجاز اجزای بدن کوسه ماهیان در چابهار

در پی کشف محموله‌ای شامل هزار و 600 کیلوگرم باله کوسه در یک لنج ماهیگیری در آب‌های ایران، بار دیگر بحث صید غیرقانونی کوسه و تجارت باله این جانور در محافل خبری داغ شده است.
فاجعه تجارت غیرقانونی باله کوسه در جهان/ کشف محموله غیرمجاز اجزای بدن کوسه ماهیان در چابهار
به گزارش چهاربهاران، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: هزار و 400 قطعه باله و اجزای بدن کوسه ماهیان به وزن هزار و 600 کیلوگرم در چابهار کشف شد.که این محموله جهت فروش به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس در حال حمل بود.

نیره پورملائی افزود: به استناد بند ج ماده 10 قانون شکار صید؛ حمل، عرضه و فروش جانوران وحشی زنده و اجزای بدن آنها بدون کسب پروانه و مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست کشور ممنوع است و در این رابطه سه متخلف دستگیر و یک لنج شناور صیادی نیز توقیف شد.

وی بیان کرد: ضرور و زیان وارد ناشی از این محموله قاچاق به محیط زیست 420 میلیارد ریال برآور شده است.

شاید در نگاه نخست، برای بسیاری از افراد عادی در سراسر جهان به استثنای کشورهای شرق آسیا، شکار کوسه آن هم در این مقیاس وسیع، عجیب باشد زیرا کوسه‌ها بیشتر به عنوان یک موجود خطرناک و تهدیدکننده در آب‌های آزاد شناخته می‌شوند و هیچگاه به عنوان یک آبزی که گوشت آن به طور گسترده مورد مصرف انسان قرار گرفته باشد، شناخته نشده و به همین دلیل کشتار کوسه‌ها در این مقیاس وسیع جای تعجب دارد.

آمارهای رسمی و مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که سالانه حدود ۱۰۰ میلیون کوسه در گوشه و کنار جهان شکار شده و بخش عمده ای از این شکار با هدف تجارت پرسود باله کوسه در شرق آسیا انجام می‌شود.

به گزارش مرکز جهانی حفاظت از کوسه‌ها (Global Shark Conservation)، این جانور معمولا به جهت داشتن باله‌های مخصوصی که در آشپزی و برای درست کردن نوعی سوپ کاربرد دارد، شکار می‌شوند.

 طی سال‌های اخیر کشتن کوسه‌ها برای استفاده از باله‌هایشان و سایر بخش‌های بدنشان افزایش زیادی پیدا کرده است و تجارت گوشت و باله آنها در هنگ کنگ و چین بسیار بالاست. متاسفانه کشتار و صید بی‌رویه، خطر انقراض اینگونه موجودات اقیانوسی را تهدید می‌کند.

بنابر گزارش سایت سیناپرس؛ تجارت باله‌های کوسه در سال گذشته میلادی به طور قابل توجهی کاهش یافته است و دلیل آن نیز مبارزات گسترده علیه این کشتار و بالا بردن آگاهی افراد است. اخیرا گزارش شده است که فروش این باله‌ها تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.

یکی دیگر از اقدامات حمایتی در زمینه حفاظت از کوسه‌ها در برابر شکار غیرقانونی، وضع قوانین داخلی و تصویب جریمه و مجازات متخلفین است. این قانون در ایران نیز اجرایی شده و حتی در رابطه با خبر اخیر دستگیری شکارچیان غیرقانونی کوسه در آب‌های دریای عمان نیز اعلام شده سه نفر بازداشت و تحویل مقامات قضایی داده شده و کشتی ماهیگیری آنها نیز توقیف شده است.

بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید غیرمجاز هر عدد کوسه‌ماهیان معادل ۳۰۰ میلیون ریال تعیین‌ شده است.

گفتنی است سازمان حفاظت محیط زیست طی مصوبه شماره ۳۸۰/ ۳۸۱ صید کوسه‌‌های خلیج ‌فارس و دریای عمان را که در سال‌‌های اخیر به دلیل کاهش چشمگیر جمعیت و صید بی‌‌رویه در خطر انقراض قرار گرفته‌‌اند، ممنوع اعلام کرده و مفاد این مصوبه را به سازمان شیلات و بهره‌‌برداران اعلام کرده است.

برابر قوانین جمهوری اسلامی ایران، صید، حمل، خریدوفروش انواع کوسه‌ماهیان چه باهدف صید اصلی و ضمنی ممنوع بوده و متخلفین به مراجع قضایی معرفی خواهند شد و صیادان باید توجه داشته باشند که صید ضمنی کوسه را به اسکله منتقل نکنند.

انتهای پیام/ ف
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 450981
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *