۰

مشکلاتی به فاصله ویلاهای ویژه منطقه آزاد چابهار تا جنگلوک

بسیاری از خانواده ها به علت وجود منطقه آزاد چابهار به امید پیدا کردن شغل برای خود و فرزندانشان به چابهار مهاجرت کرده اند که این افزایش سریع جمعیتی شاخص های زندگی در شهر را به شدت کاهش داده است.
مشکلاتی به فاصله ویلاهای ویژه منطقه آزاد چابهار تا جنگلوک
به گزارش چهاربهاران جنگلوک یکی از محرومترین محدوده های چابهار با محرومترین خدمات معیارهای زندگی با مردمی پر صبر روزگار می گذراند در حالی که ویلاها و ویلاهای ویژه با اعیانی ترین امکانات در بهترین نقطه شهر با بهترین امکانات زندگی و حقوق شهروندی در منطقه آزاد چابهار ساخته و مورد توجه قرار گرفته شده است.
همچنین بسیاری از مهاجرت ها که مناطق حاشیه نشین مانند همین جنگلوک را به وجود آورده است دستخوش شهرت منطقه آزاد بوده است به طوری که امید پیدا کردن شغل در چابهار این مهاجرت گسترده را در پی داشته است که شاخص های زندگی و شهری چابهار را کاهش داده است.
شهردار قبلی چابهار در گفت و گو با چهاربهاران اظهار کرد: در سال جاری 40 میلیارد تومان با رایزنی شورای شهر چابهار برای بودجه خدمات شهری در نظر گرفته شد و کمتر از نصف بودجه 40 میلیارد تومانی چابهار چیزی حدود 17 میلیارد تومان برای پرسنل صرف می شود هر چند که این بودجه باید درآمد زایی شود.
دادکریم بلوچ که در حال حاضر در شهرداری زاهدان مشغول به کار است افزود: درآمد زایی برای شهر همواره توسط شهرداری از منابع مختلف شهری مانند ساخت و سازها و عوارض به دست می آید که بودجه پیشنهادی 40 میلیارد تومانی در سال جاری تنها چیزی حدود 3 میلیارد تومان آن با توجه به پروژه های ارسالی از وزارت کشور اخذ می شود.
​وی با اشاره به ساخت و سازهای غیرقانونی در همه شهرهای کشور افزود: ساخت و ساز غیرقانونی در چابهار مشابه شهرهای دیگر کشور امری طبیعی است به طوری که نظارت بر این ساخت و ساز ها و جلوگیری از روند غیر قانونی آن نیازمند دستور قضایی می باشد.
​کارشناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با چهاربهاران اظهار کرد: در حال حاضر چابهار از لحاظ آسفالت، سنگ فرش پیاده رو، فضای سبز و سرانه فضای مطالعه در مقایسه با شهرهای سطح استان بسیار فقیر است و اگر بر طبق شاخص به این قضیه پرداخته شود آمار بهت آور و حیرت انگیزی از فقدان استانداردها به دست می آید. 
​ابراهیم کرد با اشاره به تاثیر منطقه آزاد بر کمبود این شاخص ها افزود: یکی از بزرگترین علل افزایش جمعیت در چابهار وجود منطقه آزاد چابهار است به طوری که مهاجرت گسترده مردم از شهرها و روستاهای مختلف به دلایل زیادی از قبیل بیکاری در منطقه آزاد به عنوان بزرگترین عامل و در معیارهای پایین تر اقامت در کنار دریا، هوای مطلوب و نقل وانتقالات اداری به چابهار افزایش جمعیت و ناتوانی در خدمات رسانی را در پی داشته است.
​وی توجه بیش از پیش دولت به شهرهای دارای مناطق آزادی که به شهر وابسته به خود هیچ توجهی نمی کنند را متذکر شد و تصریح کرد: چنین شهرهایی که منطقه آزاد همجوار آنها با اسم و شهرت آن مجوز منطقه آزاد گرفته و بودجه قابل توجهی دریافت کرده ولی هیچ توجه تاثیر گذاری به شهر نمی کنند و مردم خود را رها کرده اند باید بیشتر مورد توجه دولت قرار گیرد چراکه در فقر و کمبود خدمات رسانی در حوزه های مختلف و بیشتر شهری قرار دارند.
​کرد خاطرنشان کرد: در حال حاضر مناطقی مانند جنگلوک چابهار در بدترین وضعیت بدون آب، برق، تلفن و امکانات راه سازی زندگی می کنند و اشخاصی در ویلاهای منطقه آزاد با پیشرفته ترین امکانات زندگی در بالاترین نقطه شهر و مشرف به دریا روزگار می گذرانند بنابراین مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اگر از لحاظ قانونی نمی تواند بودجه ای برای کمک به حاشیه نشینان اختصاص دهد حداقل با اشتغالزایی و بکارگیری بیکاران حاشیه نشینان مرهمی بر دل پر دردشان باشد.
​انتهای پیام/ک
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب: 450958
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *