۰
گزارشی از روزگار سخت عشایران جنوب؛

عشایر کنارک با مشکلات نبود راه دسترسی و تامین آب آشامیدنی دست و پنجه نرم می کنند

عشایر شهرستان کنارک با مشکلات متعددی روبرو هستند که مهم ترین مشکلات نبود راه دسترسی، تامین آب آشامیدنی و کمبود فضاهای آموزشی اشاره کرد.
عشایر کنارک با مشکلات نبود راه دسترسی و تامین آب آشامیدنی دست و پنجه نرم می کنند
به گزارش چهاربهاران، یکی از اقشار مهم و زحمتکش در کشور ما را عشایر تشکیل می‌دهند؛ مردمانی که خانه به دوش به دنبال مخمل سبز زمین راهی دشت و دمن می‌شوند.

زنان و مردانش بی‌باکانه با مشکلات می‌جنگنند و سستی را می‌زدایند، تنها دشمن آنها دیو خشکسالی است که موجب وارد آمدن خسارات زیادی بر دام‌های عشایر که تنها دارایی‌شان است، شده و در آینده این مساله موجب بیکاری این گروه و اضافه شدن تعداد بیکاران کشور می‌شود.

عشایر در شهرستان کنارک با مشکلات متعددی ازجمله بهداشت، نبود راه دسترسی، تامین آب آشامیدنی و کمبود فضاهای آموزشی دست و پنجه نرم می‌کنند و هرساله شاهد وجود این مشکلات هستیم و این مشکلات به صورت ریشه‌ای حل نمی‌شود.

فرماندار کنارک به همراه اعضای شورای عشایری از نقطه عشایری جوگن که در۱۶۰کیلومتری مرکز شهرستان و نقطه مرزی بخش مرکزی نیکشهر و بخش مرکزی کنارک حد فاصل (هنزم و زیردان نیکشهر و احمد آباد و تران کنارک) واقع شده است بازدید و در جلسه شورای عشایری این شهرستان شرکت کرد.

بیژن بختیار با اشاره به اینکه در مجموع شهرستان کنارک، حدود یک هزار خانوار با چهار هزار نفر عشایر در ۲۳سامانه عشایری ساکن هستند که از این تعداد ۲۶۳خانوار عشایر کوچ انده و رمه گردان هستند گفت: با پی‌گیری‌ها و تلاش دستگاه‌های اجرایی از مشکلات عشایر کاسته خواهد شد.

وی افزود: برای جاده دسترسی روستای عشایری جوگن مرحله نقشه کشی راه به طول بیش از ۲۰کیلومتر از مسیر احمدآباد کهیر به اتمام رسیده است که به زودی عملیات بازگشایی انجام خواهد شد.

فرماندار کنارک همچنین در جمع مردم جوگن برای ساخت و سازها به صورت تجمیع تاکید کرد تا خدمات دهی دولت بهتر انجام شود و هزینه کمتری در برگیرد و برق روستای جوگن به زودی از طریق شهرستان نیکشهر تامین می شود.

همچنین توسط جمعیت هلال احمر شهرستان کنارک اقلامی شامل فانوس نفتی، پتو و کنسروجات بین ۴۰خانوار توزیع شد.

فرماندار و هیئت همراه از فعالیت ها و صنایع دستی عشایر،حصیر بافی،سواس بافی(دمپایی سنتی) و سوزن دوزی بانوان عشایری بازدید کرد.

انتهای پیام/ ف
سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب: 450945
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *