۰
نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی خبر داد:

چشم انتظاری 16 ساله چهار هزار صیاد چابهار و کنارک برای دریافت مجوز صیادی

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت های بالای شیلاتی در دریای عمان(مکران) گفت: چهار هزار قایق جدید صیادی بیش از 16 سال چشم انتظار صدور مجوز صید برای تامین معاش صیادان و خانواده هایشان می باشند.
چشم انتظاری 16 ساله چهار هزار صیاد چابهار و کنارک برای دریافت مجوز صیادی
​به گزارش چهاربهاران عبدالغفور ایران نژاد در بازدید از سواحل صیادی چابهار اظهار کرد: مسئولان با برنامه ریزی و صدور مجوز برای تعداد چهار هزار قایق صیادی می توانند زمینه اشتغال بیش از هشت هزار نفر را در حوزه صیادی فراهم کنند که این امر کمک بزرگی به رفع مشکلات بیکاری در این منطقه می کند.
وی با اشاره به توجه بیشتر در حوزه صیادی افزود: جای تاسف است که صیادان بیش از 16 سال چشم انتظار صدور مجوزند و هیچ مسئولی در این زمینه پاسخگو نیست، چابهار و کنارک پتانسیل های خوبی در زمینه صید انواع آبزیان دریایی دارند و این ظرفیت باید برای ایجاد اشتغال بیشتر بکار گرفته شود.
وی با انتقاد از عدم صدور مجوز جدید برای شناورهای صیادی قایق در چابهار و کنارک ادامه داد: سازمان شیلات ایران هرچه سریعتر در زمینه صدور مجوز صید برای این قایق اقدام کند تا افراد بومی بتوانند با صید ماهی خرج اندک خانواده خود را تامین کنند.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه عدم صدور مجوز صید برای شناورهای قایق سبب شده تا عده زیادی از افراد جویای کار جنوب بلوچستان در حسرت استفاده از ظرفیت عظیم دریا باشند و همچنان در کنار تنها بندر اقیانوسی ایران با فقر و بیکاری دست و پنجه نرم کنند.
ایران نژاد تشریح کرد: هم اینک در بیش از 500 کیلومتر ساحل و 11 بندر صیادی فقط مجوز برای هزار و 400 قایق و 930 فروند لنج صادر شده است و این آمار نسبت به جمعیت بیش از 600 هزار نفری حوزه انتخابیه چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند خیلی کم است.
وی بیان کرد: در آمارهای اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان برنامه ریزی برای اشتغال 300 هزار نفر در حوزه شیلات عنوان شده است در حالی که فقط هشت هزار نفر از افراد بومی در حسرت اشتغال در حوزه صید آبزیان (ماهی ومیگو) می باشند.
نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عده ای از مسئولان به بهانه عدم صدور مجوز برای شناور قایق پس از گذشت 16 سال اذعان می کنند ذخایر ماهی در چابهار و کنارک اندک است، خاطرنشان کرد: چابهار و کنارک به آب های آزاد اقیانوس هند متصل هستند و از نظر ذخایر هیچ محدودیتی ندارند بنابراین نباید فرصت بزرگ استفاده از ظرفیت اقتصاد دریامحور را به بهانه های مختلف و کاغذبازی های اداری از دست داد و هزاران نفر در چابهار و کنارک بیکار و هیچ درآمدی نداشته باشند و همیشه شرمنده خانواده باشند.
مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان در گفت و گو با چهاربهاران اظهار کرد: 930 فروند لنج به همراه یک هزار و 400 فروند قایق صید و صیادی با حدود 24 هزار نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب 34 تعاونی صیادی در حوزه اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان فعالیت دارند.
هدایت الله میرمرادزهی افزود: تعداد 11 بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل بنادر تیس، کنارک، رمین، زرآباد، پزم، چابهار، بریس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در حوزه شهرستانهای چابهار و کنارک برای صید و صیادی فعالند.
وی بیان کرد: همچنین 107 واحد صنایع شیلاتی در نوار ساحلی وجود دارد و وجود 29 کارخانه تولید کنسرو ماهی نقش مهمی در بسته بندی و صادرات تن ماهیان در این منطقه دارند.
میرمرادزهی ادامه داد: علاوه بر یک هزار و 400 قایق مجوز دار بیش از دو هزار و 300 قایق غیر مجاز و فاقد هرگونه مجوز صید دیگر نیز در حوزه آب های ساحلی چابهار و کنارک وجود دارد که مبادرت به صید بی رویه در زمان های مختلف می کنند.
مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان تصریح کرد: ظرفیت آب های ساحلی برای صید ماهی محدود است و یک هزار و 400 مجوز صادر شده فعلی برای صیادان در زمینه صید با قایق کافی است و ذخایر ماهی در 12 مایلی ساحل دریای عمان (مکران) کم است و حتی برخی صیادان بچه ماهی ها را نیز به روش غیرمجاز و انداختن تور محاصره ای صید می کنند.
وی 300 هزار شغل تعریف شده در افق آینده در سواحل مکران در زمینه پرورش میگو، صید با کشتی ها پیشرفته روز دنیا، پرورش ماهی در قفس، تکثیر آبزیان و صنایع و کارخانه های وابسته را قابل اجرا دانست و عنوان کرد: بیش از 16 سال از عدم صدور مجوز برای شناورهای قایق می گذرد و استراتژی سازمان شیلات ایران حفظ اشتغال فعلی، افزایش ذخایر ماهی و فرصت تجدید و رشد آبزیان در محدوده آب های چابهار وکنارک است.
مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان با بیان اینکه نباید به بهانه ایجاد اشتغال کوتاه مدت در کمتر از دو  سال ضربه بزرگ به ذخایر ماهی وارد شود، خاطرنشان کرد: چابهار بهشت آبزی پروری است و سرمایه گذاران می توانند در زمینه پرورش میگو، پرورش ماهی در قفس و صید ماهی تجاری در آب های دور و استفاده از کشتی های پیشرفته صید در آب های مشترک ساحلی اقدام کنند.
​انتهای پیام/ک
دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب: 450895
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *