۰
مدیر برنامه حذف مالاریا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد؛

کاهش قابل توجه بیماری مالاریا در کشور/ همکاری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور و وزارت بهداشت برای حذف بیماری مالاریا

مدیر برنامه حذف مالاریا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تلاش های همگانی آمار مالاریا را در ایران به 69 مورد کاهش داده است.
کاهش قابل توجه بیماری مالاریا در کشور/ همکاری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور و وزارت بهداشت برای حذف بیماری مالاریا
به گزارش چهاربهاران، احمد رئیسی در جلسه شورای راهبردی حذف مالاریا در چابهار اظهار کرد: در استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان 69 بیمار مالاریا وجود دارد که 65 مورد آن وی واکس و چهار مورد نیز فالسی پارم است.

وی افزود: پیش از شروع برنامه ریشه کنی مالاریا در سال 1958 این بیماری یکی از معضلات مهم در ایران به شمار می رفت و بیش از 60 درصد جمعیت کشور در معرض خطر آن قرار داشتند.

وی ادادمه داد: حذف مالاریا تا سال 1404 از مهمترین برنامه های اولویت دار وزارت بهداشت است.

مدیر برنامه حذف مالاریا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به همسایگی سیستان و بلوچستان با دو کشور افغانستان و پاکستان که یکی از معضلات موجود در مسیر کنترل بیماری مالاریا است بیان کرد: حاشیه نشینی در این استان نیز بر ایجاد مشکلات بهداشتی می افزاید؛ تردد شهروندان خارجی در چابهار و حضور بی شمار کارگران افغانی و پاکستانی در سطح سیستان و بلوچستان در ابتلا و انتقال بیماری مالاریا نگران کننده است.
 
مدیر ورزش و سلامت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از آغاز پروژه مشترک حذف بیماری مالاریا با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مناطق آزاد خبر داد و گفت: چهار منطقه آزاد چابهار، کیش، قشم و اروند با توجه به حساسیت و همچنین تراکم ریسک ورود این بیماری در دستور کار قرار دارند.
 
 محمد فلاح در حاشیه نشست مشترک "شورای راهبردی و نظارت و کارگروه‌های عملیاتی حذف مالاریا" اظهار کرد: بلافاصله بعد از این نشست کارهای عملیاتی را در این راستا شروع خواهیم کرد.

وی ادامه داد: چشم‌انداز ما برای پنج سال آینده این است که با جلوگیری از ورود، شیوع و بروز بیماری امنیت بهداشتی را برای مناطق آزاد کشور به ارمغان بیاوریم.

فلاح بیان کرد: با بازدیدهای که بازرسین بهداشت جهانی انجام می‌دهند درواقع ما می‌توانیم تأییدیه بگیریم که مناطق آزاد با شیوع این بیماری پاک هستند و این برای ما در کاهش ریسک سرمایه‌گذاری بسیار مهم است.

مدیر غذا، دارو و سلامت سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: با توجه به اینکه کشورهای هم‌جوار منطقه آزاد چابهار از آلودگی بیشتری نسبت به سایر مناطق آزاد برخوردار است پیشنهاد دادیم نخستین نشست در چابهار برگزار شود.

سعید علی بزرگزاده افزود: آموزش به مردم برای پیشگیری و شیوع بیماری مهم‌ترین اصل است و نقش ارزنده‌ای دارد.

وی خاطرنشان کرد: با برگزاری این نشست‌ها می‌توانیم جلوتر از کشور در حذف بیماری مالاریا گام برداریم و هم می‌خواهیم پایلوتی برای کل کشور باشیم.

انتهای پیام/ ف
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب: 450844
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *