۰
نماینده مردم چابهار در مجلس شوراری اسلامی خبر داد:

دومین گذرگاه رسمی ایران با پاکستان فاقد امکانات ارتباطی، زیرساختی و جاده‌های ترانزیی

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شوراری اسلامی گفت: ریمدان نزدیک‌ترین مسیر برای مبادلات تجاری ایران و پاکستان با بیش از پنج میلیارد دلار درسال است که متاسفانه بازارچه کنونی در این مرز فاقد امکانات ارتباطی، زیرساختی و جاده‌های ترانزیی می باشد.
دومین گذرگاه رسمی ایران با پاکستان فاقد امکانات ارتباطی، زیرساختی و جاده‌های ترانزیی
به گزارش چهاربهاران عبدالغفور ایرانژاد در بازدید از بازارچه ریمدان اظهار کرد: با وجود  اینکه بسیاری از استان‌های کشور از جمله کرمان، خراسان جنوبی، فارس و بوشهر با بندر کراچی پاکستان اتاق بازرگانی مشترک تشکیل داده‌اند وسالانه میلیون‌ها تن بار و محصولات غذایی بین این استان‌ها و بندر کراچی جابه‌جا می‌شود اما مسیر تبادل این کالاها از طریق بنادر جنوبی کشور صورت می‌گیرد هرچند که به دلیل فاصله طولانی موجب تحمیل هزینه‌های زیادی می‌شود.
وی عدم استفاده این استان ها از مرز ریمدان برای تبادل با پاکستان را نبود زیرساخت در این مرز دانست و افزود: پس از گذشت 16 ماه از رسمی شدن این مرز، ریمدان همچنان فاقد امکانات ارتباطی، زیرساختی و جاده‌های ترانزیی مناسب می باشد.
وی با اشاره به سفر اخیر وزیر تجارت پاکستان به چابهار برای افتتاح فاز اول بندرشهید بهشتی عنوان کرد: وزیر پاکستانی از وی درخواست کرد که بندر و منطقه آزاد چابهار هرچه سریعتر به بندر و منطقه آزاد گوادر متصل شود که تنها راه برای ارتباط این دو نقطه، توسعه مرز بین‌المللی ریمدان به عنوان دومین گذرگاه رسمی ایران و پاکستان است.
ایران نژاد ادامه داد: در طرح توسعه منطقه آزاد چابهار پیشنهاد الحاق یک نقطه پنج هزارهکتاری منفصل از ریمدان به منطقه ارائه شده که در انتظار تصویب مجلس شورای اسلامی می باشد.
نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد: با تصویب لایحه الحاق ریمدان به منطقه آزاد چابهار در مجلس، زیرساخت‌های این مرز توسعه می یابد تا چابهار به دو بندر مهم کراچی و گوادر پاکستان متصل شود و تجارت ایران با پاکستان افزایش یابد.
وی با اشاره به مشکلات کنونی مرز تاکید کرد: اگر امکانات ارتباطی مانند خط اینترنت و  فیبرنوری در مرز فعال شود، خدمات اداری و حمل و نقل مورد نیاز نیز به مرور زمان دایر می‌شود و به‌راحتی می‌توان با استفاده از درآمدهای مرز تمامی زیرساخت‌های مختلف مرز بین‌المللی ریمدان را در سریعترین زمان ممکن فراهم کرد.
نماینده چابهار با اشاره به کاهش صادرات در مرز ریمدان در یک ماهه اخیر خاطرنشان کرد: به‌دلیل بدهی 6 میلیون‌ تومانی بازارچه مرزی ریمدان به شرکت توزیع برق، این شرکت یک‌ ماه پیش به قطع برق بازارچه اقدام کرد.
ایران‌نژاد ادامه داد: هر چند تا پیش از قطعی برق صادرات و واردات محدودی به دلیل نبود زیرساخت از مرز صورت می‌گرفت اما با قطعی برق همان روند تجاری محدود نیز به طور کامل مختل شد تا جایی تجار آنجا مجبور شدند برای ادامه کار باسکول مرز یک موتور برق خریداری کنند تا روند صادرات و واردات به طور کامل تعطیل نشود.
نماینده نماینده مردم چابهار در مجلس خاطرنشان کرد: مرز ریمدان در حالی درگیر قطعی برق است که به گواه صاحب‌نظران اقتصادی، ریمدان نزدیک‌ترین و ا‌من‌ترین مسیر برای مبادلات تجاری ایران و پاکستان است چرا که به 2 بندر کراچی(بزرگترین شهر تجاری پاکستان ) و گوادر(مدرن‌ترین بندر پاکستان) نزدیک است و گزینه‌ اصلی ایران برای توسعه مبادلات تجاری با پاکستان به 5 میلیار دلار در سال در 5 سال آینده محسوب می‌شود.
​انتهای پیام/ک
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب: 450815
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *